Arla Finland samlar in mjölken med biogas

Mejeriföretaget Arla samlar in mjölk från 370 mjölkgårdar i Finland, inklusive Åland. Företaget har idag två biogaslastbilar som sköter mjölkinsamlingen i Finland som brukas i tredagarsskift. Tillgängligheten på biogas och långa körsträckor gör att lastbilarna fortfarande trumfar elektrifierade transporter för företaget.

Arla började använda biogaslastbilar vid distributionen i Finland 2019. Sedan 2022 använder företaget också biogaslastbilar för mjölkinsamlingen, med hjälp av lastbilen IVECO S-Way. Även om elektrifierade transporter är på uppgång ser företaget biogas som det bästa alternativet idag.

Idag har företaget två biogaslastbilar inom mjölkinsamlingen. Lastbilarna används i tredagarsskift med en vilodag, en insamlingsdag och en dag för att transportera mjölken tillbaka till mejeriet. Under insamlingsdagen besöker lastbilen flera olika mjölkgårdar enligt en strikt tidtabell, vilket ställer höga krav på fordonens driftsäkerhet och möjlighet till service.

– Vi har valt att köra på biogas för att vi anser att det i dagens läge är det mest miljövänliga bränsle som finns att använda. Det är också lättillgängligt och erbjuder bra räckvidd. Även om vi har mjölkinsamling ända ut på Åland är det enkelt att köra på biogas, då vi kan tanka i hamnen på fastlandet och ändå ha tillräckligt med bränsle för hela rutten, kommenterar Robert Sandström, anskaffnings- och logistikchef på Arla Finland.

I Sverige köpte nyligen Tempcon in 12 biogaslastbilar för Arla Foods svenska logistik. Mejeriet har flera initiativ för att säkra produktionen av biogas.

– På Arla är vi också intresserade av biogas i större skala. Mjölkgårdar producerar mycket biomassa som kan användas i biogasproduktion. Vi har därför projekt i gång för att få gårdar att bygga sina egna biogasanläggningar, med ambitionen att våra lastbilar framöver ska kunna köra på biogas producerad av våra egna gårdar, kommenterar Robert Sandström.