AstaZero först ut i ny 5G-innovationshubb

Den RISE-ägda testbädden AstaZero blir första kund i Northstar, ett program skapat av Telia och Ericsson där kunder får tillgång till en helt ny 5G-innovationshubb. För testbädden innebär programmet en möjlighet att skala upp tester av självkörande lastbilar.

Northstar-programmet är en fördjupning av samarbetet mellan telekomaktörerna Telia och Ericsson med målet att underlätta för industrin att få tillgång till och använda 5G. Tillsammans har de specialutvecklat ett 5G-nät för innovation och tester.

Programmet består av ett nytt 5G core-nät, hjärnan i ett mobilnät, som är integrerat mot Telias befintliga publika 5G-nät. På så sätt kan företag bygga lokala nät på exempelvis en testsajt eller vid en FoU-anläggning och koppla upp dessa mot det så kallade innovationsnätet. Tack vare kombinationen av publikt och lokala nät kan företag som deltar i programmet komma åt innovationsnätet där de bedriver sin verksamhet, i Sverige.

Programmet riktar sig i första hand mot avdelningar som arbetar med innovation, forskning och utveckling inom fordonsindustrin och transportsektorn. Den första kunden är testbanan AstaZero i Hällered utanför Borås, som blev en del av RISE i höstas.

– För AstaZero innebär kombinationen av ett öppet och ett stängt nät att vi kan växla upp testverksamheten för både forsknings- och utvecklingsprojekt. Till exempel kan en självkörande lastbil testas i det stängda nätet i vår FLX Zone, som kan simulera miljön i en hamn eller på ett logistikcenter. Efter att lastbilen lämnar testzonen så kopplar den samtidigt över till det publika 5G-nätet, precis som den hade gjort när den kör ut från ett inhägnat område i verkligheten. Men allt sker på ett säkert sätt på AstaZeros anläggning. Det här är ytterligare ett exempel på hur vi skapar möjligheter för fler digitalt drivna FoU-projekt, kommenterar Peter Janevik, vd för AstaZero.

Uppkopplade transportkorridorer

Ett område som programmet kommer utforska, med EU-finansiering, är att testa så kallade transportkorridorer med 5G-täckning, där uppkopplade fordon behöver växla mellan lokala, dedikerade 5G-nät och det publika nätet. Ambitionen är att även testa hur uppkopplingen fungerar när fordon färdas över landsgränser.

– Sverige är en ledande industrination med starka varumärken som har global räckvidd. Att skala digitala lösningar och omsätta ny teknik till konkreta fördelar är avgörande för dessa företag, och för oss som nation för att säkra vår konkurrenskraft. Utan tillgång till robust och säker digital infrastruktur riskerar man istället att hamna efter. Med Northstar-programmet bjuder vi in industrin för att samarbeta och testa sina lösningar på den senaste 5G-tekniken och vi skapar förutsättningar för att accelerera utvecklingen smarta hållbara transportlösningar, kommenterar Anders Olsson, vd för Telia Sverige.

Det nya 5G-innovationsnätet kommer att uppdateras löpande med nya funktioner som ännu inte är tillgängliga för Telias kunder i det publika 5G-nätet. Exempel på nya tekniker som de företag som deltar i programmet kommer att kunna utforska är network slicing, för att kunna skapa dedikerade nättjänster för uppkopplade, autonoma och fjärrstyrda fordon. Positionering av olika typer av tillgångar som maskiner och fordon är ett annat exempel.