Balder och Next Step Group gör en gemensam satsning på en ny “logistik- och transporthubb”vid Bårhults företagspark i Mölnlycke, Härryda kommun. totalt ska 240 000 kvm nya logistikytor byggas med start 2023, en investering på cirka 4 miljarder SEK.
Vid Bårhultsmotet i Härryda kommun, där stadsutvecklaren Next Step Group successivt förvandlat en gammal bergtäkt till ny logistikmark, ska bolaget nu tillsammans med fastighetsjätten Balder skapa en arena för “smart godshantering, samverkan och framtidens logistiklösningar” på en markyta på 450 000 kvm. Projektet, som går under namnet Link40, innebär att man kommer att bygga totalt 240 000 kvm ny lokalyta, en investering på totalt 4 miljarder SEK.
– Göteborg har utsetts till Sveriges bästa logistikregion mer än 20 år i rad och genom Link40 befäster vi positionen. Här ska vi erbjuda de bästa förutsättningarna för att utveckla det regionala näringslivet men också hela den svenska logistiksektorn, säger Jacob Torell, vd Next Step Group i ett pressmeddelande.
Målet är att samla regionens mest framstående aktörer inom näringsliv, akademi och transportsektorn för att tillsammans underlätta för branschen och samhället att ställa om till en mer hållbar gods- och logistiksektor såväl regionalt och nationellt som globalt.
– Som engagerad fastighetsägare vill Balder bidra till en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Det gör vi genom ansvarsfullt ägande och förvaltande, klimatsmarta val vid byggnationen och inte minst genom att skapa rätt förutsättningar för andra att göra goda affärer, kommenterar Balders vd Erik Selin.
Testbädd för utsläppsfri godstrafik
Som ett led i satsningen har grundarna för Link40 tecknat en avsiktsförklaring med Business Region Göteborg. Parterna vill tillsammans arbeta för att platsen ska kunna utvecklas till en regional gods- och logistikhubb med ambitionen att också fungera som en pilot och testbädd för utveckling av utsläppsfri godstrafik – lösningar som sedan förhoppningsvis kan skalas upp och spridas till andra hubbar.
– Balder och Next Step Groups gemensamma satsning är strategiskt rätt och helt i linje med ambitionerna inom Gothenburg Green City Zone. Vi behöver skapa regionala och lokala omlastningsnav för att transporter till och från storstaden ska kunna effektiviseras och ske med utsläppsfria fordon. Köerna och trafiken inne i staden behöver minska, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.
Området ligger invid riksväg 40, och Härryda kommun har gett etableringen ett positivt planbesked. Senare i år går detaljplanen ut på samråd, och om allt går enligt plan kan byggstart ske i slutet av 2023.