Branschorganisationer välkomnar extra pengar till infrastrukturen

Regeringens aviserade infrastruktursatsning på drygt 1 200 miljarder kronor innebär en ökning med 200 miljarder fram till år 2037, vilket välkomnas av näringslivet. “Att regeringen i budgeten tar tag i den eftersläpande underhållsskulden för vägar och järnvägar är bra och efterlängtat. ” kommenterar Skogsindustrierna.

Förstärkningen ska ge Trafikverket finansiella möjligheter att ta itu med den omfattande underhållsskuld som Sveriges statliga vägnät och järnvägar idag dras med.  

Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

– Att regeringen i budgeten tar tag i den eftersläpande underhållsskulden för vägar och järnvägar är bra och efterlängtat. Nu är det viktigt att satsningarna också blir långsiktiga. Som Sveriges största transportköpare är vår bransch beroende av välfungerande transportsystem. Frågan om förbättrat väg- och järnvägsunderhåll över hela landet är en avgörande faktor för hela skogsnäringen, kommenterar Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna. 

Regeringens satsningar på infrastrukturen i höstens budget är välkomna och är en signal att man ser värdet av transportnäringen och dess viktiga roll för att Sverige ska fungera, menar Transportföretagen. Man lyfter även fram den slopade flygskatten, som infördes 2018 för att minska resandet och utsläppen från flyget.

– Det är välkommet att regeringen går fram med en stor satsning på infrastrukturen i form av över tusen miljarder kronor under nästkommande planperiod, men även att man stärker transportinfrastrukturen i beredskapssyfte och slopar flygskatten. Sammantaget är det en signal att man ser värdet av transportnäringen och dess viktiga roll för att Sverige ska fungera, kommenterar Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Regeringen presenterade i slutet av förra veckan även en miljardsatsning för 2025 på att stärka det civila försvaret.

Senare i höst väntas regeringen presentera sin infrastrukturproposition. Skogsindustrierna ser att det finns fortsatta behov av satsningar på underhållsskulden även i andra delar av transportsystemet. Framförallt behövs omgående investeringar i Sveriges isbrytarflotta för att säkra tillförlitliga sjöfartstransporter året runt, i hamnar över hela landet.