Svensk Handels barometer för maj visar att framtidstron i butikshandeln för sällanköpsvaror är fortsatt mycket låg. Även e-handeln blir alltmer pessimistisk, när konsumenterna fortsätter hålla i plånboken.
Coronakrisen slår hårt mot handeln. Trots att sällanköpshandeln återhämtar sig något från bottensiffrorna i april ligger framtidstron för butikshandeln kvar på mycket låga nivåer. Det visar Handelsbarometern för maj månad.
Sällanköpshandeln är hårdast drabbad av coronakrisen, och även om framtidstron återhämtar sig en aning från aprils historiskt låga nivå så är siffrorna rätt trist läsning. Framtidsindikatorn stiger med 12,9 enheter, till 67,3, vilket dock är 22,1 enheter lägre än motsvarande period förra året.
– Läget är fortsatt alarmerande för många handlare. Varje litet steg som tas mot ett mer normalt tillstånd där vi återigen börjar röra oss ute i våra stadskärnor, köpcentrum och varuhus kommer ha stor betydelse för många butikers möjlighet att överleva krisen, kommenterar Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Framtidstron i e-handeln faller
E-handlarnas tro på framtida försäljning och antalet anställda faller, och förväntningarna landar på den lägsta nivån sedan mätningarna startade för drygt två år sedan.
– Trots att karantäntillvaron har gjort att många handlar mer på nätet ser vi också att det ekonomiskt osäkra läget gör att långt ifrån alla nätbutiker har goda tider just nu. Fler konsumenter håller helt enkelt i pengarna, säger Karin Johansson.
Framtidsindikatorn för e-handeln minskar med 1,7 enheter till 99,6, vilket är strax under den neutrala nivån på 100.
Pressat för city- och gränsmathandeln
Framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln minskar med 0,2 enheter och landar på 73,7, hela 28,4 enheter lägre än i maj förra året. För trots rapporter om tomma hyllor i vissa mataffärer visar Handelsbarometern att många företag i dagligvaruhandeln också har ett pressat läge. Servicebutiker, mer specialiserade livsmedelsaffärer och mataffärer som ligger i city- eller gränshandelslägen har det tufft.
– Den stängda norska gränsen har gjort att dagligvarubutiker i gränshandelsområden tappat upp emot 90 procent av besökarna, säger Karin Johansson.