Kinas hårda restriktioner för att begränsa smittspridningen av covid-19 har lett till en protestvåg i flera kinesiska städer, med oro bland de stora fraktrederierna som följd. Särskilt lönsamheten inom sjöfrakt av torrbulk verkar vara bunden till läget i Kina, enligt sajten Freightwaves.
Förra veckan såg Kina en ny uppgång i antalet personer som smittats av covid-19. Kina reagerade med att införa nya lockdowns i sin fortsatta nolltolerans-policy mot covid-19, för att få ner smittspridningen. Men nu sprider sig oron i landet när allt fler ur befolkningen går ut för att protestera mot restriktionerna. Oron får de stora rederiernas aktier att falla, enligt sajten Freightwaves.
Analytiker som sajten pratat med hoppades snarare på lättare restriktioner och att Kinas ekonomi skulle öppna upp, då det skulle hjälpa till att hantera störningarna på de globala logistikkedjorna. Men nya nedstängningar och en våg av protester gör snarare läget mer osäkert. Däremot bidrar den låga efterfrågan i Kina till att fraktpriserna fortsätter falla, om än från ovanligt höga nivåer under pandemin.
Framför allt verkar rederiernas lönsamhet inom fraktsegmentet torrbulk vara bunden till läget i Kina. Analytikern Mørkedal, på engelska investeringsföretaget Clarksons Securities, säger till sajten att om Kina skulle slopa sin nolltolerans-policy och istället lätta på restriktionerna så skulle torrbulks-rederiernas aktier få det största uppsvinget. Men det betyder också att de har mest att förlora ifall problemen i Kina blir värre.
Protestvågen utlöstes av en lägenhetsbrand i torsdags i staden Urumqi, i Xinjiang-regionen, där tio personer dog och nio skadades. Enligt folk som var närvarande hade brandsläckningspersonal svårt att ta sig fram till huset på grund av covid-relaterade avspärrningar som använts för att hindra folk från att gå ut, det skriver DN.