Den 1 juni 2025 blir det tillåtet för långa godståg att köra i högre hastigheter på svenska järnvägsspår. På utvalda sträckor av Södra stambanan och Västkustbanan kommer godståg på upp till 750 meter kunna köras i 100 km/h. Det rapporterar sajten Järnvägar.nu
Från och med 1 juni 2025 får godståg som når upp till 750 meter i längd framföras i 100-120 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg. Orsaken är att det införs uppdaterade bromsprocenttabeller för första gången sedan 90-talet då SJ, ett dåvarande affärsverk, slog fast dagens tabeller baserat på dåvarande förhållanden och beprövad erfarenhet. Bromsprocenttabellerna reglerar hur fort tåg får framföras utifrån bromsförmåga och signalsystem på olika banor.
Enligt uppgifter till sajten Järnvägar.nu har ingen tagit ansvar för att förnya tabellerna sedan SJ bolagiserades i början av 2000-talet. Men 2015 beslutade regeringen att ge Trafikverket i uppdrag att utreda om det går att köra längre, tyngre och snabbare godståg på den svenska järnvägen. Då slogs det fast att bromsprocenttabellerna var ett hinder.
Sajten rapporterar att med de nya tabellerna blir det nu möjligt att framföra 750 meter långa tåg i upp till 120 km/h under vissa förutsättningar, bland annat minskad utlovad förvarningstid i tågens automatiserade säkerhetssystem.