Många har försökt, men få har lyckats: det handlar om att digitalisera åkeribranschen. Truckzter är en av de entusiastiska startups som menar att “det är nu det händer” och som nyligen kommit hem från en lyckad Elmia Lastbil.
– Det finns ju väldigt mycket för åkarna att vinna på med det vi gör: vi vill att åkaren ska få bättre betalt, och cred för det man gör. En transport är ju bara en transport idag, det finns egentligen ingen sätt att mäta en “bra transport” säger Fredrik Regin, medgrundare till Truckzter.
Örebrobolaget, grundades 2019 av Fredrik Regin och Per Arenö, och omsätter idag i storleksordningen 10 miljoner, med sex, snart sju anställa. Truckzter är ytterligare en av de startups som vill optimera lastbilstrafiksystemet genom att digitalisera befintliga åkeriers verksamhet och göra det möjligt att automatiskt boka in körningar genom en plattform. Teoretiskt finns stora möjligheter att öka fyllnadsgraden i ett idag mycket luftigt vägtransportsystem.

– Åkeribranschen är ju idag en väldigt underdigitaliserad bransch, när du sitter och jobbar med trafiken är det väldigt mycket mejlande idag, och som trafikplanerare sitter du antingen med för mycket eller för lite gods. Det är många som ser att detta kan göras bättre.
Fler vill göra samma sak
Simpel Transport och Logic Link är andra företag som är inne på samma spår.
– Ja, vi är ett gäng som vill göra det här men vi var ändå ganska tidigt, och har kommit ganska långt. Redan nu kan man boka körningar i hela Sverige och till Tyskland genom oss, t ex, säger Fredrik Regin.
Per Arenö är tidigare vd för iBinder (digitaliserad dokuemthantering) och Fredrik Regin har en 20-årig bakgrund från transportbranschen, där han bl a ägt, drivit och sålt ett fraktbolag. Idag omsätter bolaget drygt 10 miljoner, enligt Fredrik Regin: “Jag räknar med att vi dubblar den omsättningen nästa år”.
Lyckat mässbesök
I förra veckan var man på lastbilsmässan Elmia Lastbil för att knyta kontakt med några av sina viktigaste samarbetspartners: åkarna och lastbilschaufförerna, som man vill ska boka körningar genom Truckzters system.
– Det har varit ett enormt intresse, särskilt på lördagen var många åkare och chaufförer på plats och fick möjlighet att klämma och känna på vårt system, berättar Fredrik Regin.
– I grunden handlar det om att kunna fylla bilarna upp och ner, ge mer pengar till åkarna för det är ju också de som kommer att stå för omställningen, säger han.
Idag har Truckzter ett hundratal åkerier i systemet, och fler matas in efter den lyckade mässan i Jönköping häromveckan.
Truckzter är självfinansierade och backade av ett antal affärsänglar (exempelvis Sebastian Toro, grundare AKOA – A Roboyo Group Companyoch Ulf Skagerström, grundare Matsmart/Motatos). Bolaget kommer att göra en A-runda i höst och har sitt säte i Örebro.
Av Klara Eriksson