Dometics nya leveranslåda för restaurangmat med skilda temperaturzoner ska ge bättre och säkrare hemleveranser av färdiglagad mat på den växande matleveransmarknaden.
Trenden att beställa mat från restauranger har ökat stadigt, pådrivet av både nya digitala tjänster och fler leveransalternativ – men framför allt, av pandemin. År 2017-2020 har antalet matleveranser ökat med 60 procent globalt, och till 2024 förväntas siffrorna från 2017 mer än fördubblas, enligt Statista, september 2020.
Många restauranger vill etablera sig på den växande hemleveransmarknaden, men tvekar eftersom det enligt Dometic saknas säkra sätt att leverera måltider från kök till kund utan riskera kvalitet och kontrollerad temperatur på maten.
Nu lanserar företaget sin Food Delivery Box – en smart leveranslåda speciellt utvecklad för att transportera restaurangmat.
– Denna lösning kommer att tillfredsställa restauranger, leveransföretag och konsumenter. Dometic har gedigen kompetens inom temperaturkänsliga lösningar och vi kan leverera helhetslösningar som svarar upp mot dessa behov, kommenterar säger Peter Kjellberg, marknadschef på Dometic.
Boxen kan monteras på mopeder och motorcyklar, och har både värme- och kylelement som håller maten varm eller kall, genom separata fack med dedikerade temperaturzoner. Lådan har även elektrostatisk luftrening (jonisering) som håller atmosfären inuti ren och skyddar maten från att ta smak av tidigare leveranser. Det finns också möjlighet att övervaka att rätt mattemperatur bibehålls under leveransen.
I ett första steg samarbetar Dometic med terrängelcykeltillverkaren CAKE, vars elektriska utility-skoter ÖSA, kommer att kunna utrustas med Dometic Food Delivery Box.
“Vårt samarbete drivs av vår ömsesidiga ambition att skapa kvalitetsprodukter som tillgodoser kunden och behovet av nya medel för effektiva och rena transportlösningar. Denna produkt är ett underbart exempel på hur vi kan kombinera vår expertis, toppteknik och engagemang för att tillhandahålla professionella lösningar, kommenterar Cakes vd och grundare Stefan Ytterborn.
Dometic, med huvudkontor i Stockholm, har försäljning i ett hundratal länder med cirka 7 200 medarbetare världen över, och omsatte drygt 18,5 miljarder SEK 2019.