Northvolts bolag för expansionen av Northvolt Ett i Skellefteå ansöker om konkurs. ”Beslutet följer på inställandet av expansionsprojektet i september 2024”, skriver Northvolt i ett pressmeddelande. Audis elbilsfabrik i Belgien hotas också av nedläggning och samtidigt har EU beslutat att höja tullarna för kinesiska elbilar.
Northvolt ansöker om konkurs för det bolag som skulle ha utfört expansionen av batterifabriken i Skellefteå: Northvolt Ett Expansion AB. Bolaget har inga direkta anställda utan är ett bolag för att driva konstruktionsutbyggnaden. Bolaget har ärenden hos Kronofogden på över 26 miljoner kronor, enligt DN.
Europas gröna industri svajar
Framtiden för Europas gröna omställning av fordonsflottan svajar betänkligt, vilket har mycket att göra med Kinas aggressiva näringslivspolitik och USAs svar på denna. 2015 släppte Kina sin näringslivsstrategi ”Made in China 2025” och där listade man vilka tekniker och industrier man skulle vara bäst på 2025: bland annat elfordon. Vägen dit handlar bland annat om statsstöd i olika delar av värdekedjan, från utveckling till produktion, men också om kontroll över råvaror och teknik. Europa översvämmas nu av billiga, kinesiska elfordon och därtill har efterfrågan sjunkit drastiskt. I Belgien har den förändrade marknaden gjort att Volkswagen beslutat att stänga sin Audi-fabrik för premium-elbilar då det inte finns någon marknad för dessa, vilket beräknar göra 3 600 personer arbetslösa.
USA svarar med samma mynt
I USA har man valt att bekämpa det kinesiska övertaget med egna, gigantiska statsstöd (Bidens Inflation Reduction Act) till gröna investeringar liksom strafftullar. USA beslutade redan i maj att belägga kinesiska elbilar med strafftullar på 100 procent (Trump kräver 200 procent). EU beslutade först i fredags att belägga kinesiska elbilar med tullar på ca 35 procent – frågan är dock om det kommer att hjälpa den europeiska fordonsindustrin, och vad det kinesiska svaret blir.
Det kommer även behövas högre tullar på batterier och stöd till batteritillverkare, menar röster som t ex lobbyorganisationen Transport & Environment, annars kommer den europeiska batteriindustrin totalkrascha. Många av de nya batteriföretagen har redan gett upp, och Northvolt fortsätter att kämpa.
Av Klara Eriksson