Det totala antalet fartyg i den svenskregistrerade handelsflottan på minst 100 brutto minskade till 310 i antal, från 314 året innan. Minskningen är en fortsättning av en långsiktig trend som pågått sedan 70-talet där antalet fartyg och transportkapaciteten minskar. Det visar statistik från Trafikanalys. Regeringens slopande av stämpelskatten siktar på att bryta trenden.
– Antalet fartyg i den svenska handelsflottan på minst 100 brutto har varit relativt stabilt under de senaste 10 åren, men den mer långsiktiga trenden sedan 70-talet visar färre antal fartyg med minskad transportkapacitet. Antal fartyg fortsatte minska något under 2023. Under en längre tid är det lastfartygen som bidragit till minskningarna. Så även under förra året, både antal fraktfartyg och total lastkapacitet minskade. De svenskregistrerade handelsfartygens andel av den totala världshandelsflottan är nu nere på 0,16 procent, mätt i kapacitet (bruttodräktighet), kommenterar Henrik Petterson, statistiker på Trafikanalys.
Den svenskregistrerade handelsflottan bestod år 2023 av totalt 606 fartyg per 31 december 2023, varav 310 fartyg var på minst 100 brutto.
Minskningen drivs av lastfartygen som backade med 6 fartyg till 113 stycken. Passagerarfartygen ökade dock med 2 stycken till 197, men den totala bruttodräktigheten minskade jämfört med 2022.

De största hemmahamnarna för den svenskregistrerade handelsflottan på minst 100 brutto var fortsatt Stockholm, Göteborg och Donsö med 84, 57 respektive 32 fartyg.
Även om antalet fartyg på minst 100 brutto legat relativt stabilt sista åren så har de minsta handelsfartygen minskat åtminstone de senaste 10 åren i rad. Under 2023 minskade de allra minsta handelsfartygen med 10 jämfört med föregående år. Det handlar om små fartyg i kanal-, skärgårds- eller turismtrafik.
Slopar stämpelskatten
Bristen på svenskflaggade fartyg har de senaste åren lyfts fram allt mer som ett beredskapsproblem, bland annat av Svensk Sjöfart. Därför gav regeringen i fjol Rikard Engström i uppdrag att utreda åtgärder som kan locka fler rederier att flagga svenskt. Rikard lämnade in sina förslag i januari i år. Hans rapport lyfter framför allt ett slopande av stämpelskatten och ändringar i tonnageskatten.
Regeringen har beslutat att gå på utredarens linje och aviserade i september att man föreslår att stämpelskatten slopas i budgetpropositionen för 2025. De föreslår också regeländringar som ska göra det enklare att hyra in och ut obemannade fartyg.