Efter omfattande geotekniska undersökningar har Trafikverket kommit fram till en lämplig metod för att bygga upp E6 i Stenungsund efter jordskredet i höstas. Myndigheten arbetar för att kunna öppna för trafik igen mellan tidig höst och årsskiftet.
Området kring den raserade delen av E6 är komplext med olika utmaningar i olika zoner och det har varit ett komplicerat arbete att få fram en teknisk lösning för platsen. Skredet raserade en vital del av den dubbelfiliga motorvägen med tillhörande på- och avfartsramper och angränsande sidoområden. Skadorna omfattar även annan infrastruktur, fastigheter och vattendrag väster om E6.
Det första steget i återställandet av vägen är grundläggningen av vägen. Med hänsyn till de speciella förutsättningarna i skredområdet kommer framför allt två metoder användas i den södra respektive norra delen av den raserade sträckan.
– I norra delen kommer vi att använda en metod med lättfyllnad och i den södra delen, där jorden är mer omrörd, kommer vi att använda en metod av djupstabilisering i form av kalkcementpelare, kommenterar Daniel Svensson, projektchef på Trafikverket.
Planen är att E6 ska vara helt återuppbyggd till årsskiftet 2024/2025. De utmanande förhållandena gör att tidsaspekten är svårbedömd och Trafikverket arbetar därför för att kunna öppna för trafik på E6 någon gång mellan tidig höst och årsskiftet.
– Jag är glad för att vi återigen ska kunna öppna upp E6 och få fram trafiken på motorvägen och därmed återigen få ned trafikmängderna på omledningsvägnätet, kommenterar Anneli Amft, chef för Underhåll på Trafikverkets västra region.
Omledning via E45
Trafiken på E6 kommer även fortsättningsvis att hänvisas till omledningsvägarna, i första hand till den utpekade E45 som är säkrare och har högre kapacitet.
– Vi är medvetna om att alla inte följer uppmaningen att trafikera E45 i första hand. Därför fortsätter vi vädja om att ha tålamod med stor hänsyn till andra trafikanter, och boende längs omledningsvägnätet, kommenterar Jonas Nilsson, enhetschef på Trafikverket och ansvarig för omledningsvägarna.