Einride, som gått från att försöka sälja självkörande ellastbilar till att sälja elektrifierad frakt, har rejäla ekonomiska problem. Nu tvingas bolaget dra i handbromsen och kapa personalstyrkan. “Flera tuffa beslut behöver fattas”, säger Einrides grundare Robert Falck till Breakit.
Einride har stora ekonomiska problem; just nu har bolaget 18 pågående betalningsförelägganden hos Kronofogden, varav alla utom ett kom in till myndigheten i förrförra veckan, enligt Breakit.
Företaget har fått betalningsförelägganden tidigare under 2024, men inte så många på så kort tid som det handlar om här. Nu rapporterar sajten att Einride drar i handbromsen även organisatoriskt och att stora nedskärningar är att vänta:
– Det är tufft att behöva fatta sådana här beslut, säger bolagets vd och grundare Robert Falck till sajten.
Även andra åtgärder kommer att genomföras och personalen informerades om sparpaketet alldeles nyligen, enligt sajten.
”I nuläget vill vi inte kommentera mer än att vi på grund av det rådande finansiella marknadsläget behöver anpassa expansionstakt och organisation. Tyvärr innebär det att flera tuffa beslut behöver fattas. Vårt fokus just nu är att kommunicera med och stötta berörda parter genom den förändring som behöver ske” skriver Robert Falck i ett mejl till GP
Einride grundades 2016 för att utveckla ett eldrivet, autonomt fraktfordon, en företagsstrategi som successivt förändrats till att sälja en lösning för elektrifierade transporter.
Riskkapitalbolagen EQT och Northzone är storägare i Einride. Einride ökade sin omsättning 2023 till strax över 185 miljoner kronor, men rörelseförlusten landade på 1,3 miljarder kronor. Bolaget hade drygt 460 anställda i slutet av 2023. Samtidigt som personalminskningen sker bantar även Einride i toppen. Flera befattningar i ledningsgruppen försvinner enligt Breakits uppgifter, och mer chefsansvar kommer läggas på vd Robert Falck och medgrundaren Linnéa Kornehed Falck.
”Åtgärderna är en del av en plan som tagits fram med stöd av nya och gamla investerare för att stärka Einrides konkurrenskraft. Vi är tacksamma för stöd i ett tufft marknadsklimat”, skriver Robert Falck till GP.