Ny direktlinje mellan Göteborg och Asien

Nu är trafiken igång på en nystartad rorofartygslinje mellan Göteborgs hamn och Kina via Singapore. Det kinesiska rederiet Cosco står för trafiken med nybyggda LNG-fartyg som kommer avgå en gång i månaden till att börja med. Godset består mestadels av fordon men fartygen är även anpassade för projektlaster.

Nyligen lade rederiet MSC till ett direktanlöp för containergods från Göteborg till Asien. Nu öppnar det kinesiska rederiet Cosco en ny direktlinje för roro-gods mellan hamnen i Göteborg och Asien med nybyggda LNG-fartyg. Linjen kommer till en början avgå en gång i månaden och trafikerar då Singapore följt av de tre kinesiska hamnarna i Xinsha, Tianjin och Shanghai. Huvuddelen av godset består av svenska exportbilar för den asiatiska marknaden, men även importmarknaden för kinesiska bilar och tyngre fordon är på frammarsch.

– Göteborg är en viktig fordonshubb i norra Europa men har fram tills nu saknat direktanlöp till Asien för RO/RO-trafik. Vi är jätteglada att komma i gång med den här servicen som är starkt efterfrågad av våra kunder, kommenterar Erik Lund Eriksen, Partner Director på Cosco Shipping Lines Nordic.

Rederiet trafikerar linjen med fartyg ur sin senaste serie som började rullas ut tidigare i år. Fartygen är nästan 200 meter långa och 38 meter breda med 13 däck och plats för 7 500 fordon. Fyra av däcken är höj- och sänkbara vilket möjliggör transporter av en större variation av gods, som större maskiner och skrymmande projektlaster. De drivs på flytande naturgas (LNG), vilket enligt rederiet minskar koldioxidutsläppen med ca 27 procent.

– Det är väldigt roligt att trafiken nu är i gång och att de första testanlöpen mött ett så starkt intresse. Linjen är en viktig del i vårt uppdrag att vara en garant för näringslivets access till omvärlden, kommenterar Richard Mellgren, Senior Business Development Manager på Göteborgs Hamn.