El-dragbil anländer i Helsingborgs Hamn

Efter nästan ett halvårs förseningar får Helsingborgs hamn äntligen ta emot sin första el-dragbil, kallad Elinor. Nu väntar utbildning av personalen innan den kan driftsättas, sedan väntar tre nya fordon under året.

Hamnens första av fyra el-dragbilar, som redan har fått smeknamnet Elinor, är nu på plats i hamnen. Elinor skulle ha levererats redan vid årsskiftet 2020/2021 men försenades på grund av bl a komponentbrist.

– Vi har äntligen fått ett av de första exemplaren av andra generationens el-dragbilar. Samma fordon av första generationen används idag på flygplatser, men jag tror vi är första hamn i Sverige med att börja använda elektriska dragbilar inom hamnverksamhet och vi är mycket förväntansfulla inför driftsättning, kommenterar Bart Steijaert, vd för Helsingborgs Hamn.

Fordonet är tillverkat av holländska Terberg som specialiserar sig på hamn- och terminalfordon. Prestandan är jämförbar med kapaciteten hos en traditionell dieseldriven dragbil. Den stora fördelen, utöver miljöaspekterna, är den tystare och mer ergonomiska arbetsmiljön för stuveriarbetarna både i och utanför fordonet.

Kompetensutveckling och nya rutiner

Elinor ska få sällskap av den andra beställda dragbilen inom några veckor om allt går vägen, sedan ska de sista levereras under året. De kommande dagarna ska personalen utbildas innan nytillskottet kommer ut i driften.

– Vi kommer att uppdatera våra säkerhetsrutiner i och med el-driften, jag ser även att det kommer ställas nya krav på truck-teknikerna i omställningen till elfordon. Även den dagliga tillsynen av maskinerna måste anpassas för de nya dragbilarna, kommenterar Mats Lundqvist, tekniker på Helsingborgs Hamns truckverkstad.

Infrastrukturen för laddning, i form av snabbladdningsstationer, har installerats av ABB. Simulationer har gjorts på hur el-dragbilarna kommer att fungera i praktiken med laddningsmönster som följer personalens pauser.