Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss i ett unikt pilotprojekt för att utveckla framtidens hållbara logistiksystem.
Kaunis Iron har visionen att utveckla världens mest hållbara järnmalm. En av de största utmaningarna för att klara den målsättningen är att reducera koldioxidutsläppen från de tunga transporter av malmen. I dag sker första etappen via lastbilar innan tåg tar vid. En grundläggande utredning av olika alternativ har landat i ett pilottest med fossilfri eldrift.
Nu har ett kluster för samverkan startats för att realisera ett konkret pilottest på plats i Pajala. Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss medverkar. Projektet är en del i den avsiktsförklaring som Kaunis Iron och Vattenfall nyligen tecknade för att utveckla en elektrifierad fossilfri gruvdrift.
– Den här typen av utmaningar löser ingen ensam. Industriell innovation kräver en samverkan mellan experter. Det gläder oss därför att vi lyckats samla ett så starkt lag för att utmana det arktiska klimatet med tunga eldrivna fordon. Sedan är det just en utmaning… som det brukar sägas “den som går i någon annans fotspår går aldrig först”. Här går vi först, tillsammans. Vi kör våra tunga transporter i perioder i en extrem vinterkyla. Funkar den här tekniken här, så funkar den troligen överallt, kommenterar Lars Wallgren, logistikchef på Kaunis Iron.
Volvo Lastvagnar bidrar med en prototyptillverkad tung lastbil, en eldriven Volvo FMX, för att utvärdera hur batterielektriska fordon inklusive laddsystem, fungerar i arktiska förhållanden.
– I produktutvecklingsarbetet är kundsamarbeten viktiga delar av vår utvecklingsprocess. Därför ska det bli spännande att följa och utvärdera Kaunis Irons test av vår eldrivna Volvo FMX i arktisk miljö. Det kommer att kunna hjälpa oss att utvärdera hur eldrivna lastbilar kan användas för att öka effektiviteten och minska klimatpåverkan i extrem kyla, kommenterar Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig elektromobilitet på Volvo Lastvagnar Sverige.
En del av testet är också laddstrukturen som ska klara att effektivt ladda lastbilen i kretsloppet där den ska köra.
Fakta om pilotprojektet
Medverkande: Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss.
Testperiod: februari 2021.
Fordon: Batterielektrisk Volvo FMX.
Totalvikt: 32 ton.
Lastvikt: cirka 15 ton.
Drivlina: helt elektrisk, 400kW, med 2 växlar.
Batteri: litiumjon med en nominell kapacitet på 264kWh.
Laddare: ABB levererar tre högeffektsladdare på 175 kW/styck. Laddarna är utbyggbara till 350 kW och har CCS-uttag.