Efter framgångarna med HCT-flödet till Finland startar nu Elgiganten och Inquire ett nytt flöde, denna gång till Norge. Ekipaget transporterar gods från koncernens nordiska distributionscentral i Torsvik, Jönköping, till norska gränsen, där samarbetspartnern Kingsrød Transport tar över.
Den 1 december 2023 blev 450 mil svensk väg godkänd för HCT-fordon, med en längd upp till 34,5 meter. Fördelen med dessa ekipage är att man kan transportera mer gods på färre lastbilstransporter, vilket i sin tur leder till lägre utsläpp. Samma dag presenterade Elgiganten och Inquire planer på att starta upp ett HCT-flöde från den nordiska distributionsterminalen i svenska Torsvik till butiker och terminaler i Finland, vilket redan resulterat i kostnadsbesparingar och minskad miljöbelastning.
Nu öppnar man ett nytt HCT-flöde, denna gång till Norge. Satsningen görs i samarbete med norska Kingsrød Transport. HCT-ekipaget kör med gods från Torsvik till Svinesund vid den norska gränsen. Där väntar en annan dragbil från Kingsrød för vidare transport i Norge.
– I Norge är HCT-ekipage ännu inte tillåtna, men vi ser ändå en stor vinst i att kunna eliminera behovet av en av lastbilarna mellan Jönköping och Svinesund och ser mycket fram emot utvärderingen av detta test, kommenterar Thor Jensen, försäljnings- och marknadsdirektör på Kingsrød Transport.
I ett initiativ under namnet SDC, Sustainability Distribution Concept, samarbetar Elgiganten Logistik med Inquire när det gäller användande av nya bränsleslag såsom el och vätgas i kombination med största tillåta lastbärare.
– Vi ser detta som ett naturligt nästa steg som transportbranschen behöver ta för att klara av den stora förändring som den står inför för att möta uppsatta hållbarhetsmål och kostnadseffektiva transporter. På Inquire klappar verkligen våra hjärtan för den här typen av game changing logistics, och det är spännande att nu testa dessa större lastbärare i fler flöden, kommenterar Jesper Lundqvist, affärsområdeschef på Inquire.