Bland last mile-aktörerna som dök upp under 2010-talet har tioårsjubilerande Gordon kanske inte haft högst svansföring som varumärke, men är kanske ändå den mest framgångsrika, med idag drygt 600 miljoner kronor i årlig omsättning och lönsamhet i nära sikte. ”Det känns överväldigande, när man tittar tillbaka” säger grundaren Ali Ghoce, som berättar hur allt började och lärdomar i att bygga transportbolag.
Ur Dagens Logistik nr 3 2025 – nytt nummer ute nu!
Våren 2015 var händelserik för Ali Ghoce, i samma veva som han startade last mile-bolaget Gordon tillsammans med Per Källgården så separerade han och blev varannan vecka-pappa. De som känner Ali vet att han inte är någon gnällspik utan snarare en solstråle. Därför vrider han lite på sig när jag frågar om starten inte var i tuffaste laget:
– Det var väl inte ekonomiskt det bästa jag kunde göra, jag levde ju på sparpengar den första tiden med Gordon. Men det gick ju ändå, i början fick jag köra ut varorna själv, berättar han.
Lärorik resa
Ali Ghoce kom med sin familj till Sverige från Iran som flykting som åttaåring. Helst hade han velat studera till arkitekt eller psykolog, men betygen räckte inte till.
– Jag visste inte vad jag skulle göra efter gymnasiet, det blev mitt första jobb som räddade mig. Kurt och Göran hette de som drev företaget, ett mjukvarubolag. De tog mig under sina vingar, lärde upp mig och gav mig chans att utvecklas, jag fick bland annat öppna upp kontor i Asien. Jag blev kvar där i åtta år.
Efter Kurt och Göran och deras företag Inobiz, var han med om ännu en tillväxtresa med PharmaSolutions där han bland annat byggde system för Apotek Hjärtats e-handel, och 2015, i vågorna av en allt starkare svensk e-handel, startades Gordon.
– Från början var affärsidén att ungdomar skulle plocka och köra ut varorna i mataffären som en extrainkomst, lite som ett Uber för dagligvaror. Det var inte den affärsmodell vi landade i men vi lärde oss mycket, som alla e-handelns nyckeltal, och det var utifrån den kunskapen vi byggde vår mjukvara och vårt företag, säger Ali Ghoce.
Första kunden var Ica Sjöstaden ett stenkast från Gordons nuvarande kontor, därpå följde flera butiker.
I början gjorde Gordon lite av varje för att hjälpa till och knuffa igång deras e-handel, allt från digital marknadsföring och e-postkampanjer till julgransleveranser. Från 2017 investerade bolaget i egna fordon och satsade på temperaturkontrollerade leveranser, och 2018 tog man in matkasse-kunder som Ecoviva, GI-boxen och Svarta Lådan.

Tillväxt och chaufförsproblem
2018 hade Gordon runt 50 chaufförer som körde för företaget.
– Då var det rörigt med en massa klagomål: det försvann mat, skedde olyckor med bilarna, folk tankade privat på företagskorten eller dök plötsligt inte upp till jobbet, berättar Ali Ghoce.
Pengar till någon HR-expert fanns inte, men Ali tog in två psykologstudenter som fick ägna sin master åt att titta på vilka egenskaper som är viktiga för chaufförer. De kom fram till att samvetsgrannhet är den absolut viktigaste egenskapen hos en chaufför.
– Utifrån deras arbete ändrade vi rekryteringsprocessen. De tog fram ett frågebatteri som hjälpt oss att hitta människor till hela verksamheten. Idag, med tiotusentals leveranser dagligen har vi betydligt mindre problem än vi hade då.
Nära relation med åkarna
Under pandemin ägde Gordon fortfarande fordonsflottan och chaufförerna var anställda hos ett annat bolag; “Cool Company”. Med EUs plattformsdirektiv i antågande har man bytt modell och sålt ut bilarna till “duktiga förare”, som nu är underåkerier till Gordon.
– De är fortfarande tätt knutna till oss. Vi har samlat allt vi lärt oss under åren i vår utbildning Gordon Academy som ger chaufförerna rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb – vilket de också gör. Vi har en väldigt hög slutkundsrating.
Med över 50 000 omdömen på Trustpilot och en rankning på 4,8 av 5 sticker Gordon ut bland leveransbolagen. Ali menar att det delvis beror på att branschen varit dålig på slutkundservice historiskt.
Första gången jag läste ett transportavtal blev jag chockad, villkoren var en katastrof.

– Men det är bara ena sidan av myntet, det handlar också om chaufförernas förutsättningar att göra ett bra jobb. Första gången jag läste ett transportavtal blev jag chockad, villkoren var en katastrof. Transportbolagen är undertryckta och inte jämbördiga med sina kunder, och då kan man inte förvänta sig en hög kvalitet, säger han.
Tio år till lönsamhet
Idag omsätter Gordon drygt 600 miljoner (rullande) med stabil lönsamhet sedan september 2024, något man annars endast uppnått under det pandemindopade 2021. När bolaget firade tioårsjubileum i somras hölls fest för de anställda på Mosebacke och varje DC ordnade en fest i sin stad. Därtill bjöds kunder och samarbetspartners på fest på Gordons huvudkontor arton våningar upp i Skanskas skyskrapa i Hammarby Sjöstad.
– Vi firade med alla viktiga personer: den första kunden, den första journalisten som vågade skriva, den första leverantören som sade ja, och så vidare. Det är lite överväldigande att titta tillbaka och se vart vi tagit oss.
Vad är nycklarna till lönsamhet som ni haft som andra inom last mile saknat?
– De andra har kanske byggt för stora kostymer som är dyra att bära, vi har byggt ett bolag med mycket lägre overhead. Sen har vi använt vårt riskkapital klokt och inte slösat. Last mile är ju en lågmarginalbransch, man måste ha koll på sina nyckeltal och vara duktig på optimering.
Breddar mot vårdlogistik
Gordon satsar på tillväxt även framåt, men inte med nya länder utan framförallt är det apotekssegmentet som lockar: Gordon har flera apotek som kunder och där levererar man nu även icke kylda produkter. Därtill har man börjat ta sig an försörjningsuppdrag för sjukvård och omsorg, bland annat till äldreboenden.
Vad har varit det bästa under åren med Gordon? Var det att få priset “Årets nybyggare” (till entreprenörer med utländsk bakgrund) av Kungen?
– Haha, det var det kanske för min mamma, jag tog med henne på prisutdelningen. Nej, för mig är det nog att se medarbetare växa. Många har varit hos oss länge och fått större ansvar allt eftersom och det är helt fantastiskt att få följa dem. På tioårsfesten blev jag överraskad med en film som några medarbetare gjort om vad Gordon betytt för dem, och då kom tårarna. Det är lyckostunder.
Av Klara Eriksson