Under Elmia Lastbil i fredags så gick åkeriet Falkenklev Logistik ut med en beställning till Scania på 50 ellastbilar för urbana och regionala transporter, som ska levereras hösten 2025 – lastbilstillverkarens största el-affär hittills. “Vi har sagt att vi ska vara utsläppsfria senast 2030, fast jag tror vi kan nå dit redan 2026”, berättar vd Viktor Falkenklev.
Falkenklev Logistik, som kör en stor del av DHLs regionala distribution i Skåne, är på god väg att bygga en helt cirkulär grön affär för sin åkeriverksamhet i södra Sverige: 2022 invigde Falkenklev Sveriges största publika laddpark intill sin depå i Malmö, där elen kommer från bolagets egen solcellpark i Perstorp, som kan producera 1,5 miljoner kWh år. Nu är målet att elektrifiera hela fordonsflottan – och det ganska snabbt:
– Vi har omkring 150 fordon idag, varav ett 20-tal är eldrivna, men målet är att byta ut alla fordon successivt och bygga en helt grön, cirkulär affär, där vi driver alla våra fordon på el som vi producerat själva, berättar Falkenklevs vd Victor Falkenklev.
I fredags under Elmia Lastbil så gick bolaget ut med en riktig storbeställning: 50 batterielektriska lastbilar från Scania för urbana och regionala transporter, som ska levereras under 2025.
– Det här är en stor order, men vi har fler beställningar på gång på elfordon. Tidigare har vi sagt att vår fordonsflotta ska vara utsläppsfri till 2030, men jag tror att vi kan nå dit redan 2026 eller senast 2027, konstaterar Victor Falkenklev.
Att valet föll på Scania för stororden berodde på helheten i erbjudandet, berättar han:

– De bygger bra bilar, vi har redan flera lastbilar från dem. Men sen fick vi ett serviceavtal med väldigt bra garantitider på batterierna, som de andra aktörerna inte kan matcha.
Leverans till Black Friday
Fordonen ska ersätta de fossildrivna lastbilar som Falkenklev Logistik idag har vid sina anläggningar i Malmö och Helsingborg. De kommer levereras inför Black Friday och mellandagsrean 2025, då paketleveranserna kulminerar för året och kommer att köra på uppdrag av DHL i större delen av Skåne.
Lastbilarna utrustas med svenska batterier, närmare bestämt battericeller från olycksdrabbade Northvolt, och ska användas för både innerstadsdistribution och regional distribution ute på Skånes landsbygd. Den bil som kommer trafikera längsta sträckan utgår från Malmö men levererar paket och varor på andra sidan Skåne i Simrishamn med omnejd.
Fordonen är utrustade med 416 kWh batterier och är i två och treaxliga utföranden. De kommer främst att användas i sista milen-leveranser för paket och styckegods i Skåne.
Sedan tidigare har Scania levererat utrustning till Falkenklevs egna laddbolag Rifil en e-mobilitetslösning och laddutrustning i Arlöv/Malmö och Perstorp samt fem batteridrivna lastbilar. Mer laddutrustning är på gång till Rifils framtida laddparker i Skåne.

– Det här blir den enskilt största affären för Scania Sverige när det gäller elektriska lastbilar. De visar att vi satsar rätt, med vår satsning på egen batterifabrik i Sverige, på eget batterilaboratorium, med gröna batterier och bra prestanda och med vårt ladderbjudande, kommenterar Johan Uhlin, vd på Scania Sverige affären.
Sämre lönsamhetskalkyl
För ett par år sedan så beskrev Victor Falkenklev satsningen på elektrifiering som oväntat lönsam:
– Det började som en klimatsatsning, men jag tror att vi kan få riktigt bra business i det här på sikt – särskilt när utvecklingen går framåt vad gäller räckvidden för lastbilar, sa Victor Falkenklev i en intervju med Dagens Logistik hösten 2022.
När DL träffar honom på Elmia Lastbil, strax efter att storordern till Scania annonserats, så viftar han med sin blomsterkvast och konstaterar att lönsamheten sedan dess förändrats till det sämre:
– Hade dieseln kostat 30 kronor litern idag så hade vi haft en lönsam affär med eldrift, men vi är inte där än. Fordonen är fortfarande en stor investering, men vi hoppas och tror att vi ska nå dit.
Av Hilda Hultén