Olyckor i slag för Northvolt

Northvolt har det tufft. I förra veckan kom beskedet att det inte blir någon Borlängefabrik. BMW har dragit tillbaka sina order på batterier för 22 miljarder SEK och Skellefteåfabriken klarar inte av att leverera som utlovat. Därtill har tre anställda i Skellefteå dött efter sina arbetspass, vilket utreds av polis. Toyota Material Handling stoppar nu sina servicetekniker från att arbeta på Northvolt Ett.

Toyota Material Handling beslutade under tisdagen att tillfälligt stoppa arbetet för sina servicetekniker på Northvolt Ett i Skellefteå. Anledningen är de hittills oförklarliga dödsfallen, som drabbat arbetare på batteriföretaget, det rapporterar Dagens Arbete.

”Som arbetsgivare värnar vi om våra medarbetares säkerhet. Utifrån den information som vi har tagit del av hos Northvolt i Skellefteå har vi som arbetsgivare tills vidare beslutat att genomföra så lite service och underhåll på plats som möjlig”, skriver Annika Dörner, HR-Direktör på Toyota Material Handling, till Dagens Arbete.

Northvolt har sedan tidigare meddelat att de välkomnar polisutredningen och att det i nuläget inte finns någon misstanke riktad mot arbetsplatsen.

”Säkerheten på fabriken är högsta prioritet. Men vi måste förhålla oss till vad vi vet, och vi kan inte agera på rykten eller spekulationer. Den fakta vi har tyder på att detta är ett mycket tragiskt sammanträffande,” skriver Matti Kataja, chef på Northvolt för kommunikation och samhällskontakter i Norden, till Dagens Arbete.

Dödsfallen är inte det enda olycksamma som skett hos Northvolt de senaste tiden. Före midsommar kom beskedet att Northvolts planerade fabrik i Borlänge inte blir av. Det handlar om en jätteetablering med 1000 arbetstillfällen, och besvikelsen i Borlänge är stor. För sex dagar sedan blev det känt att BMW dragit tillbaka sin order från Nortvolt, på battericeller för 22 miljarder svenska kronor. Enligt Di:s källor handlar det om produktionsförseningar och att BMW varit missnöjda med kvaliteten på batterierna. I Skellefteå liggen man nu två år efter den ursprungliga tidsplanen, enligt Di.

Av Klara Eriksson