E-handlaren Boozt har vunnit en viktig seger mot det norska Skatteverket i motsvarande hovrätten, som potentiellt sparar dem 45 miljoner NOK årligen i tullavgifter. Domen öppnar dörren för andra icke-norska nätbutiker att göra samma sak, rapporterar Logistikk Inside.
Domen, som enligt Logistikk Inside nyligen fastslogs i Borgartings hovrätt, är inte juridiskt bindande och kan ännu överklagas av Skatteverket. Dock förlorade de även i Oslo tingsrätt, när målet prövades i domstolen för första gången.
Boozt Fashion AB är ett svenskt bolag, men trotts detta registrerade i det norska företags- och mervärdesregistret som ett ”norskregistrerat utländskt företag” under företagskategori 47.912 Postorder/Internethandel med textilier, utrustning, kläder, skor, reseeffekter och lädervaror .
Som ett resultat av detta måste företaget betala 10,7 procent importtull för textilier som importeras till Norge, precis som Norska e-handlare.
Andra utländska nätbutiker som är registrerade i VOEC-systemet (moms på e-handel), slipper dock att betala tull på importerade varor värda under 3 000 NOK. Boozt har velat ansluta sig till detta upplägg, något Skattemyndigheten motsatt sig, då man menar att Boozt är så starkt knutet till Norge att det måste finnas kvar i det ordinarie momsregistret. Men domstolen ogillade även denna gång Skattemyndighetens argument. Istället påpekades att verksamheten huvudsakligen är i Sverige, och att det inte ska läggas stor vikt vid att hemsidan är på norska och att det finns norsk kundsupport eller att det finns hänvisning till den norska Rätten till Uppsägningslagen.
Hovrätten bifaller nu att Boozt kan ingå i VOEC-systemet, vilket minskar deras kostnader avsevärt: Boozt har uppskattat tullarna till cirka 45 miljoner norska kronor per år.
Övervägandet om smidig handel från utlandet, med lite administration, sker på bekostnad av norska företags konkurrenskraft. VOEC-systemet säkerställer att de norska skattemyndigheterna betalar moms på varor som importeras till Norge, men försätter samtidigt norska företag i en konkurrensnackdel. För de ska betala 10,7 procent importskatt på varorna de tar in, som sedan förs över till kunden eller dras av från deras egna marginaler, samtidigt som de utländska nätbutikerna slipper denna extra kostnad.
Branschorganisationen Virke har vid flera tillfällen krävt ändringar i lagstiftningen som i praktiken aktivt uppmuntrar norrmän att fylla sina garderober med plagg från utländska aktörer som Shein, Temu och Zalando istället för den lokala klädbutiken på hörnet eller butiker/lager som har anställda i Norge.
Av Glenn Lund, Logistikk Inside