Flygande elbåtar ska skydda sjunkande byggnader i Venedig

“Moto Ondoso” – skador från svallvågor – från tusentals motorbåtar håller långsamt på att erodera Venedigs ikoniska byggnader. En svenskdesignad elektrisk båt som flyger över vattnet kan vara lösningen på stadens problem.

Venedig står inför valet att antingen använda snabba motorbåtar på stadens kanaler eller att skydda sitt ikoniska kulturarv. De flesta transporter i staden går via båt vilket leder till vad som kallas “Moto Ondoso”, skador av svallvågor. Enligt en studie har redan 60 procent av stadens byggnader skadats av fenomenet. De flesta motorbåtar släpper dessutom ut kväveoxider och partiklar vilket tros skynda på erosionen av byggnaderna.

Med den minskade trafiken i kanalerna under pandemin har vattnet i kanalerna blivit klarare och det vill svenska techföretaget Candela ska fortsätta. Därför demonstrerar de sina flygande elektriska båtar under Salone di Nautica, en båtutställning, i Venedig som går av stapeln 29 maj.

Företagets båtar går på datorkontrollerade undervattensvingar som lyfter skrovet över vattenytan och minskar vattenfriktionen med 80 procent jämfört med vanliga taxibåtar. Deras modell C-7 skapar svallvågor som är lägre än 5 cm, vilket motsvarar ungefär vad stadens traditionella roddbåtar skapar.

– Med C-7 ville vi bygga den första elektriska båten utan kompromisser. Den kan köra snabbt och långt, precis som båtar med förbränningsmotorer. Med den är också helt tyst, mycket mjukare att åka i, kul att köra, skapar inte svallvågor och är väldigt ekonomisk att köra – den är ungefär 99 procent billigare att bruka än en bensinbåt av samma storlek, säger Erik Eklund, Director of Public Transport på Candela, i ett pressmeddelande.

En animation över hur företagets nya passagerarbåt med plats för 30 passagerare kommer se ut. Bild från Candela.

Företaget håller också på att utveckla en större passagerarbåt som ska kunna ta 30 passagerare. Båten håller för närvarande på att byggas i Stockholm där den ska köra i kommersiell trafik från och med 2023.

– Vi kommer visa att elektriska båtar kan vara mycket bättre än den fossildrivna konkurrensen, men fortfarande vara snäll mot naturen, säger Erik Eklund.