Foodora tecknar historiskt kollektivavtal med Transport

Last mile-aktören Foodora, som under pandemin vidgat verksamheten från utkörning av hämtmat till snabba leveranser av allt från dagligvaror till elektronik, har tecknat kollektivavtal med Transport. – Det här är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige men också Europa, kommenterar en entusiastisk Tommy Wreeth, förbundsordförande för Transport.

Svenska Transportarbetareförbundet har sedan i februari 2020 suttit i förhandlingar med Foodora kring ett kollektivavtal som omfattar företagets verksamhet inklusive cykel- och mopedbud. Kollektivavtalet är nu klart och gäller från och med den 1 april 2021. Avtalet kommer att reglera villkoren för drygt 2000 Foodoraanställda bud.

Foodora ägs av globala last mile-jätten Delivery Hero, och kollektivavtalet är det första i Sverige där den ena parten är ett så kallat plattformsföretag.

– Det här är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige men också Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen. Det är ett viktigt steg för oss som nu kommer att kunna ha våra egna arbetsplatsombud på arbetsplatsen, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport, i ett pressmeddelande.

Tommy Wreeth. Foto Jan Sundqvist.

Villkoren för last mile-buden har fått stor uppmärksamhet i medierna under hösten, och flera företag inom segmentet har fått hård kritik för låga löner och dåliga villkor.

Det nya kollektivavtalet innehåller bland annat:

  • Höjda löner och ersättningar för buden under vissa tider
  • Årliga löneökningar i linje med märket
  • Ersättning för underhåll av cyklar och arbetskläder
  • Pension och försäkringar som är i linje med Transports övriga kollektivavtal
  • Rutiner och riktlinjer om hur parterna gemensamt ska arbeta för cykel- och mopedbudens arbetsmiljö

– Det har varit Foodoras absoluta ambition att komma i mål med förhandlingarna. Vårt främsta fokus har varit på våra anställda bud och samtidigt värna om de restauranger och butiker som är anslutna till oss. Under dialogen vi har haft med Svenska Transportarbetareförbundet har det varit viktigt med en bra förståelse för våra behov och vår affär, då Foodora är ett bolag som verkar i en ny bransch. Vi är ett bolag som är pionjärer inom många områden och att vi nu är överens om ett avtal, är ytterligare ett kvitto på att vi leder förändringen framåt, säger Hans Skruvfors, koncernchef och vd Foodora Sverige, i pressmeddelandet.