TPL-bolaget Frode Laursen har infört ett system för automatisk inventering med hjälp av AI i sitt logistikcenter i Åstorp. Lösningen kommer från det danska startupbolaget Sentispec.
Danska Frode Laursen har Frode Laursen har ca 640 000 kvadratmeter lager, 700 fordon och ca 2 200 medarbetare med verksamhet på 15 platser i Danmark, Sverige, Finland, Tyskland och Polen. Fokus är FMCG, byggmaterial, återvinning och farligt gods.
TPL-anläggningen i Åstorp är en av bolagets största med sina 170 000 kvm, och varje månad måste företaget göra många stora inventeringar.
Den nya inventeringslösningen kommer från Sentispec och använder data som samlas in med hjälp av videokameror som monteras på gaffeltruckarna i logistikcentret. Informationen analyseras sedan med AI. Lösningen har fått positiv effekt på produktiviteten och ekonomin, menar eder Kjærsgaard, operativ chef på Frode Laursen:
– Det här är en klar förbättring av den service vi kan ge våra kunder, kommenterar han.

Slipper övertid
En annan positiv effekt är att Frode Laursen slipper låta personalen jobba övertid för att inventera lagret. Pressen minskar också på att bli klar med inventeringen innan nästa vecka börjar, något som normalt är en utmaning då inventeringar typiskt sett görs på helger.
– Vår lösning är enkel att börja använda, utan att det krävs stora anpassningar av anläggningarna eller processer. Den bara fungerar, kommenterar Andreas Claudi, vd för Sentispec Aps.
Sentispec är ett danskt startupbolag inom visuell dataanalys, grundat av Andreas Claudi och Morten Herman Langkjaer, CTO. Bolaget har utvecklat en plattform som använder kameror och artificiell intelligens för att samla in och analysera visuella data, som bland annat kan användas för automatisk lagerinvientering. I stället för manuell scanning av streckkoder kan den AI-baserade lösningen själv samla in den information som behövs. Den tar in uppgifter om innehållet på varje hylla och utrymme genom att scanna streckkoderna på lagrets hyllor och pallar.
Lösningen de utvecklat kan även användas för att exempelvis kontrollera att lastbilar och containrar är tillräckligt lastade och säkerställa att försändelser sker enligt lagar och regler.