Implementeringen av Maersks och Hapag-Lloyds nya Gemini-samarbete på går: Tre fjärdedelar av Maersks öst/väst-nätverk har implementerats och projektet beräknas gå i mål i slutet av maj. Enligt tidiga rapporter från Sea–Intelligence kan samarbetet stoltsera med att leverera 94 procent av sina linjetransporter i tid.
När de tidigare 2M-allians-kollegorna MSC och Maersk beslutade att gå skilda vägar gick presenterade Maersk i januari 2024 ett nytt rederisamarbete med Hapag-Lloyd: Gemini Cooperation. Det nya samarbetet inleddes i februari 2025 när det nya gemensamma linjenätverket började implementeras, som bland annat medför att Göteborg blir av med ett direktanlöp.
Maersk meddelar i ett pressmeddelande att hela rederiets Asien-Stilla havsnätverk implementerades inom den första månaden. 75 procent av öst-väst-nätverket har också implementerats. Det ska nå 100 procent i slutet av maj, när de sista fartygen som används under det gamla 2M-avtalet flyttas över till det nya linjenätverket.
Bättre leveranssäkerhet
Den nya alliansen ställde tidigt höga mål, särskilt lyftes att minst 90 procent av sjötransporterna ska levereras i tid. Och enligt en ny rapport från Sea-Intelligence lyckades de leverera 94 procent av sina transporter i det ordinarie öst-västliga nätverket i tid. Därefter följde MSC på 79,6 procent och Premier Alliance på 60,4 procent.
Maersk går med Gemini-samarbetet från ett fokus på direktanlöp till färre direktanlöp och sedan feeders till mindre hamnar. Det menar man borde förbättra tidhållningen. Och sett till alla globala transporter höll Maersk tiderna bäst i februari, med en leveranssäkerhet på 60,2 procent. Därefter följde MSC på 57,4 procent och Hapag-Lloyd på 57,3 procent.