Flera infrastruktursatsningar i Umeå leder till att godsvolymerna till och från staden ökar stadigt. Under första halvåret 2024 har de intermodala godsvolymerna på Umeå Kombiterminal ökat med 42 procent jämfört med i fjol. För Umeå hamn har volymerna ökat med 9 procent, räknat i ton.
Umeå har under de senaste åren genomfört flera strategiska satsningar på infrastruktur och hållbara lösningar för att möta den växande efterfrågan av frakt till och från Norrland och etablera sig som ett logistiknav. Bland annat en stor utbyggnad av Umeå hamn och flera satsningar på järnvägsterminaler. Dessa satsningar ska minska utsläppen, gynna överflyttningen av gods till sjö och järnväg och öka tillväxten.
Tack vare satsningarna har Umeå sett ökande godsvolymer under årets första halvår. De intermodala volymerna som hanteras i Umeå Kombiterminal har ökat med 42 procent jämfört med samma period 2023.
– Ökningen på Umeå Kombiterminal visar på behovet av effektiva och miljövänliga järnvägslösningar för näringslivet. Vi ser också att de intermodala transporterna kommer öka ännu mer framöver, kommenterar Mattias Lindholm, affärsutvecklare på det kommunala företaget Inab.
Umeå hamn ser volymökningar på 9 procent, främst inom skogsprodukter.
– Umeå hamn har en volymökning i ton på 9 procent de första sex månaderna jämfört med föregående år vilket är glädjande. Vi hanterar en stor bredd av olika produkter och vi ser en generell ökning inom alla segment vilket tyder på övergripande tillväxt. Om vi ska peka ut ett segment så ser vi den största ökningen inom skogsprodukter, kommenterar Christer Nederstedt, försäljnings- och marknadschef på Kvarken Ports som driftar hamnen.
Umeås senaste järnvägsterminal i Dåva är färdigställd och redo att tas i bruk när Norrbotniabanan till Umeå Eco Industrial Park och Dåva-området blir klar. Då kommer staden ha tre intermodala järnvägsterminaler i drift.