Gordon Delivery tar in 150 miljoner kronor i nytt kapital genom en nyemission. Med tillskottet på 100 miljoner från riskkapitalbolaget eEquity och därtill 50 miljoner från befintliga och nya investerare är syftet att fortsätta accelerera sin tillväxtresa. Affären innebär att bolaget nu värderas till 1 miljard kronor.
– Med den här investeringen kan vi fortsätta utveckla vår digitala plattform med AI och maskininlärning för att skapa nya leveranslösningar anpassade efter kundernas behov och beteenden. Vi kommer också att kunna stärka organisationen med flera duktiga medarbetare och etablera oss i fler länder . För att säkerställa framtidens
klimatsmarta leveranser är det även viktigt att fokusera både på hur vi levererar och vad vi levererar med, kommenterar Ali Ghoce, grundare och vd, som även intervjuades i senaste numret av Dagens Logistik.
”Utmärkte sig rejält”
Riskkapitalbolaget eEquity grundades 2010 av Magnus Wiberg som bland annat varit med och startat prisjämförelsesajten Pricerunner. I dagsläget är eEquity en ledande nordisk tillväxtinvesterare inom digitala affärsmodeller, med ett särskilt fokus på e-handel, och i portföljen finns bland annat Footway, NA-KD, iDeal of Sweden och Aim’n.
– Vi har följt samtliga aktörer inom ”last-mile” logistik och Gordon Delivery utmärkte sig rejält, med en tillväxttakt på nästan 400 procent jämfört med året innan under god lönsamhet. I en bransch som växer snabbt finns flera konkurrenter som bara jagar tillväxt, utan att riktigt ha funnit en fungerande affärsmodell – vilket innebär att man
gör stora förluster. När vi investerar från eEquity, med specialisering mot ekosystemet kring e-handeln, vill vi gärna att bolaget har nått en affärsmodell som kan bibehålla lönsamhet, även om vi ökar tillväxten markant genom vår investering, kommenterar Magnus Wiberg, Managing Partner på eEquity.
– Vi är även mycket imponerade av både Gordons anställda och tekniska lösning, som ger en klassledande användarupplevelse och exceptionellt hög Trustpilot rating på 4,8 av 5.

Öka tillväxttakten
Gordon Delivery startades med visionen att digitalisera last mile-flödet för onlinehandeln, och bolaget jobbar uteslutande med leverans av mat och andra kylda leveranser. Bland kunderna finns jättar som HelloFresh, Willys, Simple Feast och Coop. Idag genomför Gordon Delivery 400 000 leveranser per månad och är verksamma i Sverige och Danmark med det uttalade målet att inta fler europeiska länder inom kort.
– Framgångsfaktorerna bakom Gordon Delivery har varit att bygga upp en ledande plattform för samordning, optimering och digitalisering av leveranser för att ha minsta möjliga inverkan på miljön, säger Ali Ghoce.
Senaste tolv månaderna har bolaget vuxit med nästan 400 procent. Med 150 miljoner i nytt kapital ska Gordon Delivery nu öka takten på sin internationella expansion och fortsätta utveckla erbjudandet.
– Det känns fantastiskt att få med oss eEquity på vår tillväxtresa. Vi ser detta som ett kvitto på att det finns en stark tilltro till vår affärsidé och att vi har potential att växa ännu mer. Vi ser fram emot att stärka vår position ytterligare genom fortsatta satsningar och etableringar i flera europeiska länder, avslutar Ali Ghoce.