Granngården ny kund till Akuret

Nya forskargrundade bolaget Akuret har utvecklat en AI-plattform som upptäcker och justerar fel i lagersaldot, ett utbrett branschproblem. Nu läggs Granngården till kundlistan.

Granngården, återförsäljare av trädgårds-, husdjurs- och jordbruksprodukter för både privatpersoner och yrkesverksamma, har valt Akuret för att implementera Akurets AI-lösning i kedjans 100 butiker. Akuret lanserade sin plattform, som samlar in data över försäljning och letar efter anomalier från det förväntade försäljningsmönstret hösten 2020. Systemet både varnar för konstigheter och kan korrigera uppenbara fel.  

– I och med att onlineförsäljningen ökar fokuserar vi kontinuerligt på att erbjuda en fantastisk omnikanalskundupplevelse. Kärnan i detta är korrekta data och hög tillgänglighet på hyllan. Vi har kört en pilot med Akuret under flera veckor och är mycket imponerade av styrkan i lösningen såväl som teamet. Vi är angelägna om att få Akuret implementerat i våra över 100 butiker för att förbättra datakvaliteten och tillgängligheten i butiken, kommenterar Åke Wallin, chef för IT- och processutveckling.

Akuret inledde samarbetet med Granngården i början av 2021.

– Vi ser fram emot att fortsätta det arbete vi har påbörjat med Granngården, kommenterar Akurets vd Fredrik Eng Larsson.

– Deras engagemang för att erbjuda en fantastisk kundupplevelse är imponerande! Vi är ivriga att lära av dem också.