Haypp väntar på svar om snuset

Snusförsäljning är inte alltid lätt – myndigheterna är på hugget och senast är det Stockholm Stads tillståndsenhet som vill dra in Haypp Groups tillstånd att sälja tobak online, eftersom man anser att bolaget bryter mot marknadsföringsreglerna och kontrollerar åldern på ett otillräckligt sätt. “Det har skett en förskjutning i hur man kan tolka lagstiftningen”, säger Markus Lindblad, chef för omvärldsrelationer på Haypp Group. På onsdag får man reda på om man har tillståndet kvar.

Ärendet handlar om att Tillståndsenheten i Stockholms stad föreslagit att Snusbolaget Nordens försäljningstillstånd för tobaksprodukter på den svenska marknaden ska återkallas. Beslut fattades av Tillståndsutskottet i Stockholms stad, den 18 september – men offentliggörs först nu på onsdag 25 september. Snusbolaget är dotterbolag till Haypp Group.

Att enheten ansåg att Haypp Group borde bli av med tillståndet, kom som en överraskning för bolaget som trodde att man svarat på den kritik som fanns och att ärendet var utagerat.

– Det vanliga när någon kommun kommer med anmärkningar vid en tillsyn, är att vi får möjlighet att ha en dialog om det som uppfattas som problematiskt och åtgärda det, men så har inte skett i det här fallet, menar Markus Lindblad.

Markus Lindblad. Foto Haypp Group.

Reklam och dålig ålderskontroll

Orsaken till att man föreslår att tillståndet ska dras in, är att man inte är nöjda med hur Haypp åldersverifierar kunderna – där man anser att säljaren ska kontrollera ålder även vid leveransen.

– I majoriteteten av köpen hos oss så sker redan idag en dubbel åldersverifiering, vid köp och vid leverans. Undantaget är vid köp där paketet lämnas utanför brevlådan, d v s Postnords varubrev och Early Birds leveranser, säger Markus Lindblad.

– Det har skett en förskjutning i hur man tolkar lagstiftningen.

Dessutom anser man att Haypp bryter mot reglerna för hur tobaksprodukter får marknadsföras, bland annat att man lockar till merköp. Irritationen i underlaget från nämnden är påtaglig:

“Vidare finns en fjärde reklamskylt för merförsäljning i grön färg som visar antal i allt mellan tre-, fem-, elva- och 50-pack. Att informera konsumenter att det går att köpa fler dosor av en och samma vara får inte visas på ett sätt som söker upp och uppmuntrat konsumenten. Förvaltningen finner det anmärkningsvärt mot bakgrund av att tillståndshavaren har dömts till vite på 1 000 000 kr av Patent- och marknadsdomstolen som rör just reklam för merförsäljning”, skriver Tillståndsenheten i Stockholms stad.

Saknar dialog

Markus Lindblad saknar dialog med Tillståndsenheten, och möjlighet att åtgärda felen.

– Vi har haft en väldigt god dialog med tillståndsenheten i Stockholms stad, med både mejl och telefonkontakt. Det slutade vi ha för ett tag sedan, efter att vi levererat in våra åtgärder efter tillsynen 2022. Att vi inte fick något svar gjorde att vi uppfattade att allt var lugnt. Lagstiftningen ändrades därefter, vi anpassade oss efter den, och när vi inte fock något svar uppfattade vi att allt var lugnt. Men 2024 gjordes en ny tillsyn av informationen på vår sajt, och i stället för att påpeka att det inte var nöjda lämnade de alltså i stället in det här påpekandet till utskottet, om att vi borde förlora vårt tillstånd, förklarar han.

Att vi inte fick något svar gjorde att vi uppfattade att allt var lugnt.

– Vilket beslut som fattades, om vi blev av med tillståndet för att sälja tobakssnus vet vi inte ännu. De kan inte berätta något före onsdag nästa vecka då protokollet justeras, berättar Markus Lindblad.

Ärendet handlar dock bara om det “svarta” snuset av tobaksinnehåll, inte det vita snus som står för 80 procent av Haypps försäljning.

Bara tobakssnuset

Orsaken till att man direkt vill ta ifrån snus-ehandlaren tillståndet, beror på att nämnden uppfattar misskötsamheten som “så pass allvarlig att tobakstillståndet bör återkallas utan föregående varning.”

“Sammantaget bedömer förvaltningen att tillståndshavaren inte har säkerställt att verksamheten kommer drivas lagenligt framöver” och “Otillräcklig ålderskontroll i kombination med otillåten marknadsföring på fyra olika försäljningsställen ger tydliga konkurrensfördelar och snedvrider konkurrensen gentemot andra aktörer. Tillståndshavarens yttrande förändrar inte förvaltningens bedömning,” skriver Tillståndsenheten.

Frågan inte ny

Frågan om hur åldern ska kontrolleras vid e-handel är inte ny, och gäller inte bara nikotinprodukter – för något år sedan var det receptbelagda läkemedel som stötte på patrull. Där har dock Läkemedelsverket landat i att så länge produkterna landar i en brevlåda, så är det ok.

– Våra skickar 40 000 paket om året Early Bird och som varubrev med Postnord, varav 30 000 sker till kunder med med än 30 km till ett utlämningsställe, de tycker vi borde ha chans att få sitt snus hem i brevlådan, säger Markus Lindblad.

Nyligen släppte Haypp Group även en rapport som visade på att snusköp online leder till mindre utsläpp än snusköp i butik.

Av Klara Eriksson