Piteå-företaget Lindbäcks Bygg skickade nyligen 70 husmoduler sjövägen till Stockholm Norvik Hamn, och därifrån till Nynäshamn. Att transportera den otympliga projektlasten via fartyg är effektivare och ger lägre utsläpp och kostnader än med lastbil.
Byggföretaget Lindbäcks Bygg vann Postnord Logistics Award 2019 för sitt logistikarbete, där sjöfrakt från fabriken i Piteå hamn till hamnar söderöver, där husmoulerna ska sättas samman till, flerbostadshus, var en del. Jämfört med att skicka de otympliga modulerna en och en på landsväg sparar företaget in både på utsläpp och kostnader.

Nu kan fler projektlaster även ta sjövägen direkt till den växande Stockholmsregionen genom Stockholm Norvik hamn. Byggföretaget transporterade nyligen ett parti om 70 husmoduler till hamnen och direkt vidare till slutdestinationen Nynäshamn där husen ska uppföras.
– En stor fördel med Stockholm Norvik är närheten till vår byggarbetsplats, som ligger åtta kilometer från hamnen. Det var anledningen till att vi kontaktade hamnen från första början. Stockholm Norvik Hamn är väldigt imponerande och modern och jag blev faktiskt förvånad över hur otroligt tillmötesgående och flexibla de har varit, med tanke på att vi är en förhållandevis liten kund. Jag hoppas på ett fortsatt samarbete, kommenterar Sofia Franzén, logistikutvecklare på Lindbäcks Bygg AB.
Containerterminalen i Stockholm drivs av Hutchison Ports. De ser fördelar med att även kunna erbjuda projektlaster eftersom behovet av projektlaster ökar när Stockholmsregionen växer. Enligt dem är hamnen perfekt placerad för att möta efterfrågan.
– Det är fördelaktigt att vi kan erbjuda kunder att ta sjövägen så nära slutdestination som möjligt. Transportsättet blir mer hållbart och effektivt, kommenterar Nicklas Ebersson, marknadsansvarig gods på Stockholms Hamnar.