Som en del av det nationella elektrifieringsprojektet Reel elektrifierar Ica och Volvo leveranserna från Icas lager i Helsingborg och en rad butiker i västra och Södra Skåne. Fordonet som testas är 25 meter långt och ännu inte serietillverkat, vilket gör att projektet även kommer att bidra med viktig data.
Ica Sverige fortsätter med fler viktiga steg mot netto noll klimatpåverkan och fossilfria transporter. I höst kommer flera Ica-butiker i västra och södra Skåne att få sina leveranser från Icas lager i Helsingborg elektrifierade inom ramen med dagligvarukedjans samarbete med Volvo Lastvagnar.
Lastbilen som nu tas i drift är en förserielastbil som ännu inte tillverkas i serieproduktion, vilket gör att driften kommer att vara extra värdefull att utvärdera.
Med en längd inklusive släp på 25 meter och kylaggregat för lastutrymmet beräknas ekipaget nå en räckvidd på ca 20-25mil per laddning, med marginal för oväntade händelser.
Med möjlighet till snabbladdning på upp till 250kW blir regionala godstransporter möjliga och efterhand som laddinfrastrukturen för tunga fordon byggs ut kommer de dagliga körsträckorna också att kunna utökas. Laddning av lastbilen kommer främst att ske på den nyligen invigda laddstationen vid Volvo Truck Center i Helsingborg.
−Vi har verkligen sett fram emot att få ta del av dessa nya och större eldrivna lastbilar från Volvo Lastvagnar som gör att vi kan utöka vår användning till nya områden och uppdrag. Denna lastbil är början på vad vi ser kommer att bli en växande andel elektrifiering av våra transporter under de kommande åren, kommenterar Emma Lindström, logistikdirektör, Ica Sverige.
Fordonet ingår i REEL-projektet som är ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer har gått samman för att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på våra vägar.
– Vi är stolta och glada över att Ica nu tar denna tunga Volvo FH Electric i bruk. Tillsammans kan vi snabba på införandet av effektiva, fossilfria transportlösningar. Precis som Ica har vi tydliga hållbarhetsmål, där huvudfokus är att hjälpa till att minimera våra kunders utsläpp medan de utför sina transportuppdrag så energieffektivt som möjligt för att minska den totala energianvändningen, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdeschef elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.
Fakta Volvo FH Electric för ICA Sverige:
– Volvo FH Electric 6 x 2
– Vid projektstart 44 tons total fordonsvikt, inklusive släp
– Batterier med 540kWh
– Kundanpassat skåp med kylaggregat som drivs av lastbilens batteri
– Volvo FH Electric trailerdragare startar i serieproduktion hösten 2022 och som jämnlastare våren 2023.