Den nysatsande svenska logistiksystemleverantören IMI (f d Industrimatematik) har förvärvat norska Agrippa Solutions, som utvecklar lösningar inom avvikelsehantering och kontinuerligt förbättringsarbete för logistikintensiva bolag.
Anrika Industrimatematik AB grundades 1967 av kärnfysikern Martin Leimdörfer, och blev då ett av Sveriges första affärssystemföretag. Inriktningen är systemstöd för logistikintensiva bolag, med fokus på främst order- och lagerhantering och under 1990-talet var bolaget en storspelare, inte minst på den amerikanska marknaden. I slutet av 1990-talet omsatte Industrimatematik 60 miljoner dollar och hade över 400 anställda.
Under 2000-talet har bolaget dock haft lite motgångar: 2002 genomfördes en rekonstruktion och 2003 köptes IMI av CDC Software, som 2012 slogs samman med Aptea, och IMIs varumärke försvann in i Aptea.
Rejäl nystart 2021
De senaste åren har bolaget ökat omsättningen och 2019 döptes bolaget om till IMI. I början av 2021 inleddes en rejäl nysatsning på IMI när Priveq Investment köpte majoriteten av det Linköpingsbaserade bolaget, som har några av de största grossisterna, dagligvaruhandlarna, apotekskedjorna och TPL-företagen i Norden, Europa och Nordamerika som kunder. Nu satsar IMI på ytterligare tillväxt genom köpet av norska Agrippa Solutions.
Bolagen inledde ett partnerskap hösten 2021 och nu köper IMI alltså Agrippa, som ett led i att bredda erbjudandet inom avvikelsehantering och kontinuerligt förbättringsarbete. Agrippa har en egenutvecklad Software-as-a-Service (SaaS)- mjukvara med fokus på att optimera logistikkedjor och avvikelsehantering. Agrippas system erbjuds som en fristående lösning eller integrerat till affärssystem eller lagerhanteringssystem.
– Vi vill göra det möjligt för företag att bli världsledande inom hållbar och robust logistik. Med Agrippa lägger vi till ytterligare best-of-breed-lösningar för att hjälpa företag på den vägen, kommenterar IMIs vd Niklas Rönnbäck.
Agrippa Solutions har kontor i Norge och Polen och lösningarna har fokus på tre områden: Avvikelsehantering, Detaljhandel och Livsmedelssäkerhet. Kundbasen finns främst i Norden, med kunder som Asko, Haugen Gruppen, Plantagen, Europris, Elektroskandia och Nordic Choice Hotels.
– Agrippas kvalitetssystem har en viktig roll att spela för att göra försörjningskedjorna bärkraftiga. IMIs uppköp stärker Agrippas leveranskapacitet och passar in i vår strategi att växa internationellt, kommenterar Agrippas vd Christian Svendsen.
Avtalet signerades den 23 juni.
Av Hilda Hultén