IMO enas om nya utsläppsregler

FNs internationella sjöfartsorganisation (IMO) enades på fredagen om ett regelpaket som ska minska utsläppen av växthusgaser från den globala sjöfartsnäringen. Fartyg ska börja använda drivmedel som ger lägre utsläpp, annars betala en utsläppsavgift. USA lämnade dock samtalen med hot om svarsavgifter om amerikanska fartyg belades med avgifterna.

Under fredagen 11 april enades en majoritet av de närvarande länderna i IMO om att etablera ett gemensamt regelverk för att minska de globala utsläppen från sjöfart. Regelverket inkluderar en global prissättningsmekanism för växthusgasutsläpp och en ny bränslestandard för fartyg.

– Det här ett stort genombrott. Det så kallade nettonollpaketet från IMO ger förutsättningar att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser från den internationella sjöfarten, kommenterar Sofia Malmsten, som leder arbetet för Sveriges räkning och är sakkunnig på Transportstyrelsen.

Regelpaketet reglerar hur mycket växthusgaser som får släppas ut från de drivmedel som fartygen använder. Det består av två delar: en teknisk och en ekonomisk. Utsläppen från de drivmedel som fartygen använder ska minska, samtidigt som det ska kosta om utsläppen inte minskar. Utsläppskraven är satta i två nivåer: fartyg som släpper ut mer än baskraven ska betala en hög avgift medan fartyg som uppfyller baskraven men inte når upp till de högre satta kraven får betala en lägre avgift. Fartyg som presterar väl ska också kunna sälja överskott till fartyg som lyckas mindre bra.

– Vi tycker det är bra att det nya paketet innehåller både piska och morot. Intäkterna från avgifterna kommer att användas för att premiera de fartyg som använder drivmedel med noll eller nära noll utsläpp, men också till sjöfartens klimatomställning för att se till att inget land halkar efter, kommenterar Sofia Malmsten.

Regelpaketet ska slutligt antas i oktober 2025 och planeras träda i kraft 2027, de blir då obligatoriska för alla havsgående fartyg över 5 000 i bruttotonnage, vilka bedöms stå för 85 procent av den internationella sjöfartens utsläpp. En del av pengarna från avgifterna ska användas för att göra utsläppsfria bränslen billigare.

Maersks Morten Bo Christiansen kommenterar framgången på Linkedin.

”På Maersk hyllar vi den fantastiska insatsen och skickligheten från IMO-sekretariatet samt det mycket konstruktiva förhållningssättet från de flesta länderna. Förhoppningsvis kan detta exempel på konstruktivt globalt agerande tjäna som inspiration för andra svårbekämpade sektorer.”

USA lämnade samtalen tidigt och hotade med att införa ”svarsavgifter” om amerikanska fartyg belades med avgifter. Men efter att landets representanter lämnat kom en majoritet av de övriga länderna överens.