Tullkriget: Skenande fraktpriser att vänta

Trumps tullkrig börjar få effekter på det globala logistiksystemet. I Kina hamnar de containrar som inte hann skickas ut före de senaste höjningarna på hög, vilket kan leda till brist på andra håll i världen. Fraktpriserna från andra länder, som ingår i Trumps paus på 90 dagar, kan också komma att stiga när företag försöker få ut sina varor innan de 90 dagarna tar slut.

Trump har tagit en 90 dagar lång paus i sitt handelskrig mot många länder, inklusive EU, då tullnivån stannar på 10 procent. Men tullarna mot Kina ligger kvar och har nu nått en nivå på 145 procent totalt. Kinas tullar mot USA ligger på 125 procent. Och konflikten mellan de två handelsjättarna har nu börjat sätta sina spår.

Efter deadlinen 9 april, då varor behövde skickas för att undvika de senaste tullhöjningarna, har arbetet i kinesiska exportfabriker stannat av och transporterna från hamnar som Shanghai och Yantian till USA har i praktiken dött ut. På grund av detta samlas nu de containrar som inte hann ut ur hamnarna på hög, enligt Radio Free Asia. Under pandemin fastnade också containrar i de kinesiska hamnarna när efterfrågan på kinesiska varor föll, vilket ledde till omfattande containerbrist på andra håll i världen med skenande priser för containerfrakt. Risken är att Trumps handelskrig på sikt kommer leda till skenande priser ännu en gång.

Risken stiger också när andra länder med omfattande export till USA som inkluderats i pausen på 90 dagar, som Indien och Japan, rusar för att hinna få ut så mycket gods till USA som möjligt. Ingen vet vad som händer med tullarna när pausen tar slut. Enligt sajten Maritime Gateway kan just denna stress på de globala logistikkedjorna leda till tvåsiffriga prisökningar på sjöfrakt framöver. Enligt Drewry’s World Container Index ökade priserna på 40-fotscontainers med 3 procent under förra veckan, till 2 265 dollar per container.

Många exportländer som Indien är också beroende av kinesiska containers; om dessa fastnar i Kina riskerar priserna och fraktproblemen att förvärras ytterligare för hela den globala fraktmarknaden.

Av Emanuel Lehtonen