IMO skjuter upp beslut om nya utsläppsregler efter påtryckningar

FNs Internationella Sjöfartsorganisation (IMO) beslutade i fredags att skjuta upp omröstningen för nya utsläppsregler med ett år. Bakom beslutet ligger påtryckningar och sabotage-försök från bland annat USA, Saudiarabien och Ryssland. USAs president Donald Trumps har länge hotat med nya tullar mot länder som röstar för införandet av reglerna.

IMO enades i april i år om ett regelpaket för att minska utsläppen av växthusgaser från den globala sjöfartsnäringen till nettonoll 2050. Regelpaketet sätter press på rederierna att minska utsläppen från drivmedel, samtidigt som det ska kosta om utsläppen inte minskar. Det gäller alla havsgående fartyg över 5 000 i bruttotonnage.

I fredags träffades IMO i London för att rösta om att slutligt anta regelpaketet, som då skulle träda i kraft 2027. Då stod fortfarande en tydlig majoritet bakom beslutet. Men efter en omröstning på initiativ från Singapore och Saudiarabien har organisationen istället valt att skjuta upp omröstningen.

Enligt sajten gCaptain beror fredagens beslut på fördröjningstaktiker och procedurmässigt sabotage från USA, Saudiarabien, Ryssland och andra oljestater vid veckans förhandlingar. Bland annat ska de ha försökt fördröja beslutet genom åtgärder som skulle göra det svårare för många utvecklingsländer att införa regelverket.

Beslutet i april kom efter att USA lämnat förhandlingarna i protest. Landet har sedan dess hotat med att införa ”svarsavgifter” om amerikanska fartyg belades med avgifter. I veckan har flera medier rapporterat om att landets påverkanskampanj mot beslutet intensifierats.

Skjuter upp gröna investeringar

Containerexperten Lars Jensen kommenterar beslutet i ett Linkedin-inlägg:

”Överlag är detta ganska problematiskt för gröna investeringar inom sjöfarten. Problemet är inte det året. Problemet är osäkerheten om detta kommer skjutas upp ännu en gång. Och osäkerheten kommer leda till att vissa investeringar skjuts upp.”

Han skriver i sitt inlägg att containerlinjerna har varit mer progressiva när det gäller att byta till grönare fartyg än t ex bulk- och tank-segmentet. Nu tror han inte de större rederierna kommer göra några större förändringar förrän de vet mer.

Lars Jensen tror också detta kan leda till fler lokala beslut och bestämmelser, vilket på sikt kan skapa ett betydligt mer komplicerat lapptäcke av olika utsläppsregler att förhålla sig till.

Av Emanuel Lehtonen