Indien storsatsar på järnväg

Indien investerar motsvarande drygt 32,7 miljarder USD i järnväg och nya tåg i en ny statsbudget. Samtidigt presenterar de ökade satsningar på utveckling av rullande gods och infrastruktur.

Den 1 februari presenterade Indiens regering en ny statsbudget. Budgeten innehåller en satsning på 2,45 biljoner indiska rupies (INR), motsvarande ca 32,7 miljarder USD, för järnväg och ett ökat engagemang för utveckling av rullande gods och infrastruktur, enligt tidningen Railjournal.

Finansministern Nirmala Sitharaman berättade bl a att det statliga järnvägsbolaget Indian Railways (IR) utrustas med 400 “Vande Bharat”-tåg i aluminium med en hastighet på 160 km/h. 100 nya multimodala godsterminaler ska också byggas under de kommande tre åren. Ytterligare 44 tåg är beställda.

Hon berättade också att säkerhetssystemet Train Collision Avoidance System (T-CAS) ska installeras på 200 mil spår under 2022–2023, medan 238 miljarder INR har tilldelats för att utveckla snabba transitsystem och tunnelbaneprojekt över hela landet.

Ekonomiska bekymmer

Indian Railways lider dock av ekonomiska problem. De har för närvarande lån på 4 miljarder INR, med ett uppskov på betalning av ränta, vilket får experter att kritisera den nya budgeten. De menar att det vore bättre att minska på kostnaderna och bygga ett system med bättre kontroll på investeringars lönsamhet.

Samtidigt menar industriledare att beslutet är välkommet då det kommer snabba på befintliga projekt och främja ekonomin i stort.