Sedan i våras kör en ny typ av lastbilsekipage mellan Postnord TPLs Bauhaus-lager i Norrköping och Bauhaus kombinerade citybutik- och e-handelslager i Sickla: Det biogasdrivna ekipaget från Alfredsson Transport har dubbla lastplan som gör att det kan ta 104 pallar istället för 48, och öppningsbara sidor som förenklar utlastningen.

Sedan maj i år så kör Alfredsson Transport en väldigt speciell lastbil mellan Bauhaus centrallager i Norrköping och citybutiken- och e-handelslagret i Sickla; En biogasdriven lastbil med trailer/dolly med specialbyggda skåp där lastutrymmet är uppdelat i två våningar och lossningen kan göras från sidan. Lösningen fördubblar lastkapaciteten och förenklar lossningen vid den trånga city-huben.
– Lösningen innebär att vi endast behöver en chaufför på den här rutten, då detta ekipage ersätter två tidigare ekipage. Något som är oerhört väsentligt i dessa tider med en allt svårare chaufförsbrist, säger Erik Alfredsson, vd på Alfredsson Transport, som har transportuppdraget på rutten för Postnord TPLs räkning, och som investerat i bilen.
Ekipaget tankas med flytande, närproducerad biogas från Östergötland, via egen tankstation hos Alfredsson Transport. Det innebär en Co2-besparing på i runda slängar 80 ton per år.
– Det är en fantastisk lösning och den första lastbilen i sitt slag – åtminstone i Sverige. Det gör att vi kan få in 104 pallar i samma bil, i stället för 48 som i en vanlig bil och släp. Högre lastförmåga i kombination med fossilfritt drivmedel minskar både våra och våra kunders Co2-utsläpp, säger Christer Svensson, transportchef Postnord TPL som sköter Bauhaus lagerverksamhet i Norrköping och distributionen mellan lagren.
Effektivare e-handelsleveranser

Inredningen i lastutrymmet är specialbyggd av finska transportutrustningstillverkaren VAK, och har tre höj- och sänkbara plan i lastutrymmet, där exempelvis e-handelsbeställningar som ligger på pall men inte är så högt kan lastas. När planet är fullt hissas det upp mot taket och det undre planet kan lastas fullt med ytterligare ett lager pallgods.
– Det som är speciellt är att det är full bärighet i bägge planen, och sen att man kan öppna sidan på lastbilen för utlastningen. Det gör avlastningen mer effektiv: en truck kan ta pallen ur lastbilen och ställa den direkt på en distributionsbil för utkörning, vilket kortar ledtiderna för e-handelsleveranserna, förklarar Erik Alfredsson.

Lossningsmöjligheten från sidan gör också lossningen mer yteffketiv och flexibel i val av utlastningsplats.
– Lösningen har fungerat kanonbra hittills, vi kör minst en tur om dagen med bilen mellan Norrköping och Sickla. I somras under högsäsong körde vi två turer per dygn, om någon månad lär vi behöva utöka till två turer igen.
E-handelsdistribution i egen regi
Postnord TPL driftar sedan många år all Bauhaus butiks- och e-handelslogistik i Norrköping, där e-handeln växt explosionsartat de senaste åren.
På några år har e-handelshanteringen gått från “ett hörn” i TPL-lagret i Herstadberg till att ta upp hela det 39 000 kvm stora lagret. 2019 öppnade Bauhaus sitt andra e-handelslager i Sickla i Stockholm på 15 000 kvm, och i våras öppnade kedjan ett 15 000 kvm stort kombinerat e-handels- och butikslager utanför Oslo. Driften av e-handelslagren i Oslo och Sickla, liksom distributionen av e-handelsordrar i Stockholm, sköter Bauhaus i egen regi med egna distributionsbilar.
– Vi är väldigt Stockholmstunga, dels har vi många varuhus där, men kunderna är också mer benägna att e-handla byggvaror, förklarar Håkan Asp, logistikutvecklingschef på Bauhaus.
– E-handel är väldigt komplext, det är väldigt personalintensivt med mer direktkontakt med kunderna. Med en halv miljon e-handelsordrar per år så är det lätt att det går fel ibland, och e-handelslogistiken är inte lika förlåtande som butikslogistiken. Fel som sker där drabbar i större utsträckning internt. Därför finns det fördelar med att ha delar av just e-handelslogistiken i egen regi, säger Håkan Asp.
Av Hilda Hultén