Nu slår portarna upp för en ladd- och vätgastankstation vid Vädermotet i Göteborgs hamn. Stationen som invigdes under onsdagen är Nordens första i sitt slag och är byggd utifrån ett lastbilsperspektiv i syfte att underlätta grön omställning för tung trafik i och kring hamnen.
I förre veckan invigde Falkenklev Logistik sin nya laddstation i Malmö och i onsdags kom Göteborgs tur att få sin första publika laddstation för tung, eldriven trafik.
Vädermotet i Göteborgs hamn blir det nya navet i hamnen för att underlätta omställningen från fossilt till el och alternativa drivmedel för tung trafik. Först ut är sex publika laddplatser för eldrivna lastbilar, med en kapacitet på upp till 360 kW per laddplats. Att det finns flera laddplatser på samma ställe innebär såväl ökad kapacitet som kortare väntetider. Inom ett år kommer även vätgas att finnas tillgängligt på stationen.

Över en miljon lastbilar hämtar eller lämnar gods i Göteborgs hamn varje år. Hamnen har gjort en studie över lastbilarnas körmönster tillsammans med AB Volvo, Scania och Stena Line i samarbetsinitiativet Tranzero. Man har identifierat en stor andel av lastbilarna som särskilt lågt hängande frukter för fossilfri omställning här och nu, där en publik station för laddning och vätgas mitt i hamnen är en central möjliggörare.
– Stationen öppnar i precis rätt läge, både vad gäller timing och placering. Serieproduktionen av tunga ellastbilar är i gång på allvar och fordon är beställda av aktörer med mycket trafik i hamnen. Redan vid årsskiftet så kommer ellastbilar vara en vanlig syn i hamnen, och det kommer bara att växa därifrån. Så den här stationen kommer i grevens tid – omställningen sker här och nu och från hamnens sida är vi glada att tillsammans med Circle K kunna svara upp med den infrastruktur som krävs, kommenterar Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn AB.
Fullservicestation
Utöver fossilfria drivmedel är Circle K Vädermotet en fullservicestation med allt som behövs under laddpausen, såsom ett brett utbud av mat och dryck, samt givetvis dusch och toalett. Dessutom erbjuds inhägnad och kameraövervakad säkerhetsparkering med plats för cirka 40 lastbilar. Där kan åkare som behöver vila någon timme eller över natt stanna tryggt – något som det är stor efterfrågan på.
– Vädermotet är ett ståtligt flaggskepp och en riktig milstolpe på väg mot en framtid av grönare transporter. Vi är otroligt glada och stolta över att vara tidigt ute på denna resa och vad vi har åstadkommit, liksom samarbetet med hamnen. Med stationens strategiska placering och smarta struktur är vi väl förberedda för marknadens framtida behov av olika drivmedel. Vädermotet har potential att bli ett viktigt nav i omställningen, säger Lennart Olsson, ansvarig för laddning tung trafik på Circle K.
Stationen är byggd utifrån ett lastbilsperspektiv, vilket innebär god svängradie samt att alla laddplatser kan nås från flera håll med olika sorters lastbilar.
Fakta: Vädermotet
Laddplatser för tung trafik: 6 (med möjlighet till fler platser)
Laddeffekt: 360 kW (1 MW möjligt vid fler platser)
Stationens nätkapacitet: 6 MW (med möjlighet till ytterligare 6 MW i närtid)
Vätgas möjlig för tung trafik: Om ett år
Vätgasplatser för tung trafik: 1 (fullt utbyggd)
Kapacitet vätgas: 720 kg, ca 15 lastbilar/dygn (fullt utbyggd