Instabee halverar förlusten

Investeringsbolaget Creades, delägare i bl a Instabee och Apotea publicerde på onsdagen 13 mars sin årsredovisning för 2023. I denna värderas Instabee ner med 52 procent, men redovisningen visar samtidigt att Instabee halverade förlusten 2023. “En viktig målsättning för året är att uppnå positiva kassaflöden och lönsamhet och att från den nivån växa vidare inom och utanför den nordiska huvudmarknaden.” skriver Creades vd John Hedberg i sin kommentar till årsredovisningen.

Last mile-aktören Instabee är sammanslagningen av Instabox och Budbee, som ägde rum 2022, och innehåller även norska hemleveransaktören Porterbuddy.

“Den kraftiga nedskrivningen bör självklart ses i ljuset av att värderingarna toppade i samband med samgåendet och att den sedan dess ordentligt avsvalnade marknaden resulterat i kraftigt sänkta värderingar för tillväxtbolag i allmänhet och e-handelsrelaterade bolag i synnerhet.” skriver Creades vd John Hedberg.

Minskad tillväxt, halverad förlust

Siffror från årsredovisningen visar att Instabees omsättning peakade på 2,3 miljarder 2022 – men samma år gjorde det då tillväxtfokuserade bolaget förlust på 973 miljoner. Från årsredovisningen kan man se att utvecklingen ändå går åt rätt håll i en lönsamhetsfokuserad omvärld: 2023 minskade omsättningen med 13 procent till 2 miljarder SEK, och förlusten halverades till 464 miljoner.

“Ur ett större perspektiv är vi fortsatt positiva i vår syn på bolagets möjligheter. En viktig målsättning för året är att uppnå positiva kassaflöden och lönsamhet och att från den nivån växa vidare inom och utanför den nordiska huvudmarknaden.” skriver Creades.

Av Klara Eriksson