Instabox dotterbolag i Nederländerna i konkurs

Den svenskgrundade last mile-aktören Instabox lanserade i Nederländerna i maj 2021. Nu har företaget ansökt om konkurs för hela den nederländska verksamheten: Instabox Netherlands, Red je Pakketje och deras dotterbolag.

Det rådande ekonomiska läget, med bland annat skenande inflation, är en utmaning för många bolag just nu och konkursvågen har börjat ta sig in i transportbranschen. Särskilt techbolagen kämpar för att hålla sig flytande, med konkurser från både last mile-aktören Vembla och elfordonstillverkaren Inzile. Nu är det Instabox tur att lägga ner verksamheten i Nederländerna.

Instabox gick in i Nederländerna i maj 2021 genom förvärvet av det nederländska hemleveransbolaget Red je Pakketje, med storkunder som bol.com, Ikea, Amazon och senast H&M. Men efter ett drygt år har inte den nederländska verksamheten uppnått tillräcklig lönsamhet. Nu har företaget ansökt om konkurs för de nederländska dotterbolagen.

”Detta är uppenbarligen ett väldigt svårt beslut att fatta då vi vet att det kommer påverka personal, kunder och partners negativt. Vi har ett ökat fokus på lönsamhet, och efter att ha analyserat tidigare och framtida prestationer har vi kommit till slutsatsen att vi inte kommer nå tillräcklig lönsamhet inom vår planeringshorisont”, säger Alexis Priftis, vd för Instabox, i ett pressmeddelande.

Konkursansökan har godkänts av domstol och en förvaltare har tagit över ansvaret för företagen och deras anställda, kunder och partners.

Samtidigt har företagets sammangående med Budbee nyligen godkänts, för att bilda nya Instabee. Det gemensamma bolaget är värderat till 18 miljarder kronor och Alexis Priftis kallar det ”en nystart” i en intervju med DL.