Last mile-aktören Instabox inleder ett partnerskap med holländska matvarukedjan Plus, som innebär att aktörens paketskåp kommer att installeras i 550 matbutiker i hela Nederländerna. De första 100 skåpen i projektet ska rullas ut redan under 2022.
Livsmedelskedjan Plus har 550 butiker runtom i Nederländerna, och Instabox har redan installerat en paketbox på Plus Verhoeven som en del i ett pilotprojekt. Nu tecknar bolagen avtal om ett partnerskap som innebär att samtliga Plus-butiker ska förses med paketboxar på sikt.
– Med Instabox kan vi erbjuda en bättre service till våra kunder som snart kommer att kunna hämta sina paket utan att behöva köa. Vår nationella täckning innebär att lösningen blir tillgänglig för miljontals människor. Dessutom passar det här mer hållbara sättet att leverera paket på väldigt bra in i de värderingar som vi tycker är viktiga, kommenterar Plus marknadschef Peter van Mourik.
Från 350 till 900 boxar
Svenska logtech-bolaget Instabox har idag 4 500 paketskåp i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna, där man äntrade marknaden under 2021. Idag har Instabox omkring 350 paketskåp i landet. Nu adderas alltså ytterligare 550 paketskåp genom samarbetet med Plus, där de första 100 skåpen ska ställas ut under 2022.
– Vi är väldigt glada att kunna avslöja vårt långsiktiga partnerskap med Plus. Deras ambition att vara ”bra för samhället” passar bra ihop med våra styrkor; både en trevlig leveranstjänst för e-handlade paket och vårt fokus på hållbarhet, kommenterar David Lundqvist, CCO på Instabox.
Instabox grundades 2015 av Alexis Priftis, Staffan Gabrielsson och Johan Lundin. Förutom de ursprungliga grundarna återfinns EQT Ventures och investmentbolaget Creades bland ägarna. Bolaget levererar e-handelspaket till boxar och med hemleverans med fossilfria transporter, och har växt med över 300 procent per år sedan starten, vilket gör bolaget till ett av de snabbast växande startup-bolagen i Europa.