Lastbilstillverkaren Volvo Lastvagnars och Daimler Trucks vätgassamarbete som inleddes 2020 börjar nu bära frukt. Tester har påbörjats av de första bränslecellselektriska lastbilarna, som beräknas få en räckvidd på upp till 100 mil.
Volvo Lastvagnar har redan idag ett utbud av batteridrivna ellastbilar och har satsat på att bygga ett publikt laddnätverk tillsammans med OKQ8. Men batteridrivna lastbilar har en begränsad räckvidd, därför satsar nu bolaget på vätgasdrivna ellastbilar med bränsleceller.
Under 2020 bildade företaget samriskbolaget Cellcentric tillsammans med Daimler för att utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för tunga lastbilar. Nu börjar testerna av de första lastbilarna.
– Vi har utvecklat den här tekniken några år nu och det känns fantastiskt att se de första lastbilarna köra på testbanan. Kombinationen av lastbilar med batteridrift och de kommande med bränsleceller gör det möjligt för oss att hjälpa våra kunder att helt få bort sina CO2-utsläpp vid körning oavsett transportuppdrag, kommenterar Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
De bränslecellselektriska lastbilarnas räckvidd kommer vara jämförbar med många diesellastbilar, på upp till 100 mil, och tankningen tar mindre än 15 minuter. Bruttovikten kommer ligga på 65 ton eller högre, vilket fyller de svenska behoven och de två bränslecellerna har kapacitet att generera 300 kW el ombord.
– Vätgasdrivna lastbilar med bränsleceller kommer att vara särskilt lämpliga för långa sträckor och tunga, energikrävande uppdrag. De kan också vara ett bra alternativ i länder där möjligheterna att ladda batterier är begränsade, kommenterar Roger Alm.
Kundtester inleds om några år och ett kommersiellt erbjudande planeras till andra halvan av 2020-talet.
Bränslecellerna levereras av samriskbolaget Cellcentric. Bolaget bygger även en av Europas största serieproduktionsanläggningar för bränsleceller, speciellt utvecklade för tunga fordon.