Jula Logistics fortsätter utveckla logistiken vid torrhamnen på Marjarp-området i Falköping. Nu inleds bygget av en totalt 90 000 kvm stor logistikterminal med fokus på omlastning av tågtransporter. Byggtiden beräknas till ett år.
Texten har uppdaterats!
Torrhamnen i Falköping togs 2018 över av Jula, och sedermera av deras avknoppade logistikbolag, Jula Logistics. Sedan dess har torrhamnen växt både sett till volymer på containerpendeln till Göteborgs hamn och i form av infrastruktursatsningar som fler tågspår och fler terminaler.
Det var hösten 2021 som Jula Logistics aviserade sin satsning på att bygga en ny tågansluten logistikterminal Marjarp-området i Falköping. Nu är bygget av den nya terminalen igång, och total blir terminalen 90 000 kvm stor. Anläggningen blir en omlastningsterminal för tåg som består till största delen av isolerade lager- och omlastningsytor.
– Det blir större än vi tänkt från början, vi bygger en 62 000 kvm stor logistikbyggnad, en 10 000 kvm stor tågperrong med tak och en 12 000 kvm stor plåthall, med tågspår in på området där allt gods kommer in. Tanken är att vi ska drifta och hyra ut ytor och erbjuda tjänster med omlastning och lagring åt andra företag. På sätt och vis blir vi en TPL-aktör, men med fokus på tung basindustri – som papper, trä och metall, berättar Lennart Bergström, vd för Jula Logistics.
Det är fastighetsutvecklaren Skeppsviken som bygger logistikterminalen på Marjarp-området, där Torrhamnen ligger.
– Vi är naturligtvis glada att få genomföra ännu ett projekt tillsammans med bolag inom Jula koncernen, liksom vi är stolta att bidra till den fortsatta samhällsutvecklingen i Skaraborg, kommenterar Peter Lennartsson, vd för Skeppsviken Bygg i Skövde.
Ordervärdet för Skeppsviken uppgår till 300 miljoner kronor, med en byggtid på ca 12 månader.
– Bygget har påbörjats under våren, det är en jätteaktivitet där ute. Min förhoppning är att allt är klart i april-maj nästa år, säger Lennart Karlsson.
Av Hilda Hultén