Jula Logistics storsatsar med ellastbil och 50 000 kvm nytt lager

Tidigare i år presenterade Jula Logistics en storsatsning på Marjarp i Falköping. Totalt investeras en kvarts miljard SEK. Nu förstärks Jula Logistics teamet: personal flyttas över från Jula och en platschef anställs i Falköping. Samtidigt elektrifierar logistikbolaget sin extra långa lastbil – som idag kör mellan torrhamnen i Falköping och lagret i Skara.

Lennart Karlsson, vd för Jula Logistics, delade tidigare vd-tjänsten med uppdraget som Logistics Director på Jula AB. Storsatsningen innebär nu att Lennart fokuserar helt på utvecklingen av Jula Logistics.

Lennart Karlsson. Foto Jula.

− De stora satsningar som vi gör i Jula Logistics innebär en effektiv och tydlig utveckling av Jula Holdingkoncernens totala logistik. Det kräver ett 100-procentigt engagemang och det känns mycket bra att nu ta det här steget, säger Lennart Karlsson i ett pressmeddelande.

Rollen som Logistics Director på Jula AB, som Lennart Karlsson nu lämnar, kommer att övertas av Christian Blank. Han kommer närmast från en roll som Business Area Manager på Julas inköpsavdelning. I och med förändringen tar Christian även plats i Jula AB:s ledningsgrupp.

Storsatsningen på torrhamnen i Falköping innebär bland annat att logistikfastigheter om cirka 50 000 kvadratmeter ska byggas.

− Jula Logistics utveckling har varit, och är, fantastisk! Vi ser även framåt en brant utvecklingskurva, och en stor utvecklingspotential. De stora investeringarna och fokuseringen i bolaget skapar än bättre förutsättningar att bearbeta den totala potentialen, kommenterar Joachim Frykberg, vd Jula.

Elektrifierar HCT-lastbil

Jula Logistics har sedan 2015 använt extra långa lastbilar från Scania för att transportera sitt gods vidare från torrhamnen i Falköping till lagret i Skara. Nu tar man även nästa steg, och elektrifierar HCT-lastbilen. Det nya fordonet tas i drift 2022.

– Vi använder intermodala transporter, där varorna anländer med båt till Göteborg och lastas om till tåg som åker till Falköping. Därifrån fraktas godset med lastbil den sista sträckan till vårt lager i Skara. Att nu göra denna transportkedja ännu mer hållbar genom att använda en eldriven lastbil med laddning från de solpaneler vi kommer bygga på vårt lager är givetvis fantastiskt, kommenterar Lennart Karlsson.

Europeiska lastbilar kan transportera ca 40 ton och ta med en container på drygt 12 meter. Jula Logistics fordon är dubbelt så stort, vilket innebär att den tar med sig två containrar och mäter 32 meter. Detta fordon har en totalvikt med last och släp på upp till 64 ton. Genom att frakta mer gods per körning och minska antalet turer mellan lager och omlastningscentral varje dag gör Jula en besparing av energi och utsläpp på 70 procent per transporterad enhet. Scania ska leverera det elektrifiera fordonet åt Jula Logistics.

– I vår strävan mot nollutsläpp och för att nå våra klimatmål krävs elektrifiering. Ett nära partnerskap med andra aktörer som delar våra värderingar är viktigt för att det ska ske i den hastighet som är nödvändig. Vi kan inte göra det på egen hand, och Jula Logistics är en uppskattad partner som tar stort ansvar för klimatet, kommenterar Fredrik Allard, chef för E-mobility på Scania.

Detaljerad energiåtgång, optimerade ruttscheman och laddningsbehov är på förhand minutiöst simulerat för detta transportflöde. Den lösning som Scania bistår Jula Logistics med innebär att efter en laddning kan det extra långa och tunga fordonet gott och väl köra ett par gånger tur och retur från omlastningen i Falköping till lagret i Skara, en sträcka på ca 6 mil. 

– Den nya extremlånga och tunga el-lastbilen är ett tydligt exempel på hur en nära dialog med kunden gör att vi tidigt kan ta fram ett specifikt fordon för ett kundbehov även för en modell som inte finns i serieproduktion, kommenterar Allard.

Scania och Jula-koncernen satsar på ett långsiktigt partnerskap med omfattande elektrifiering av de transportflöden Jula Logistics kontrollerar. Elektrifieringen av 32-meterslastbilen är bara början. 

Den förändring som nu genomförs betyder även att Julas fraktverksamhet flyttas över till Jula Logistics vilket innebär att Jula Logistics blir fraktsäljare till Jula AB. Detta är en renodling av verksamheterna som innebär att Jula AB äger produkterna och Jula Logistics utför en frakttjänst, rent praktiskt kommer verksamheten fortgå oförändrat.

Den förändringen genomförs från årsskiftet 2021/2022.