Kicks automatiserar med Knapp

Skönhetskedjan Kicks storinvesterar i automation i sitt nya omnilager i Rosersberg.

– Vi tar ett helhetsgrepp om våra flöden och kommer att ha extremt lite handpåläggning i lagret tack vare den här lösningen, berättar Kicks operativa chef David Heeroma.

Kicks säljer makeup, doft, hudvård och hårvård med 230 butiker och e-handel i Sverige, Norge och Finland. Kedjan grundades 1991 och ägs sedan 2002 av Axel Johnson-koncernen, som även äger Åhléns. Sminkkedjan gick tidigare i år ut med att man storsatsar på ett omnilager i Rosersberg på 29 000 kvm, som Bockasjö och Kilenkrysset bygger. Lagret ska hantera varuförsörjningen både för Kicks butiker och deras växande  e-handel.

– Det här är en otroligt viktig satsning för oss, som gör att vi får utrymme att växa, samtidigt som vi konsoliderar och effektiviserar våra flöden hela vägen ut till butik och slutkund, berättar David Heeroma, COO på Kicks.

Idag har bolaget e-handelslogistiken i egen regi i Jordbro och butikslagret i en TPL-lösning hos Aditro Logistics i Nykvarn.

Enkelt val av läge

David Heeroma kom in i bolaget 2015 för att ta basa över Kicks digitaliseringsresa, när dåvarande Axstores skulle bolagisera Kicks. I samma veva som tankarna på ett nytt lager dök upp fick han även ansvar för supply chain-frågorna. Sedan dess har bolaget valt nytt lagerläge, upphandlat nytt WMS och valt automationslösning till sitt nya omnilager.

David Heeroma. Foto Kicks

 Att välja läge var den enklaste biten, menar David Heeroma.

– Efter förstudien stod det klart att det logiska var att behålla lagret i Mälardalen: vi når våra marknader och kunder effektivast härifrån. Sen ligger den stora kostnaden för oss i transporterna ut från lagret till slutkund, och då är det billigare att transportera ut saker från Stockholmsregionen än in.

Just Rosersberg valde Kicks av flera skäl:

– Det är svårt att hitta ett bättre läge för ett lager i Stockholm. Sen ligger flera av våra koncernsyskon här, bl a Åhléns, Skin City och Dustin, och det finns potentiella synergier i att ligga nära dem.

Automatiserar med skyttlar

När det gäller automationslösningen föll valet på en skyttellösning från Knapp, efter en grundlig upphandlingsprocess.

– Vi har ganska likformiga, och därmed tacksamma, produkter att hantera i en automationslösning. Skytteln blev en tydlig vinnare för oss jämfört med exempelvis Autostore; skyttlar är bättre lämpade att hantera omniflöden, och Knapp presenterade den mest genomtänkta lösningen för våra behov, med väldigt bra ROI.

OSR-skyttel med 60 000 plastlådor bygger på att skyttlar transporterar lådor via hissar och bansystem till plockstationer, och är hjärtat i automationslösningen.  Enligt David Heeroma kommer den bidra med 4–5 gånger snabbare plock än ett manuellt lager, men också en ökad skalbarhet.

Knapps EVO-skyttel.

– Vi får en lösning där väldigt många processer är automatiserade, även saker som kartongresning och paketering. Produkterna kommer automatiskt till plockstationerna där plockarna lägger dem direkt i slutemballaget, både för e-handeln och butiksflödena. Det blir väldigt lite manuell handpåläggning.

Satsningen på nytt lager innebär en rejält ökad lagerkapacitet.

– Vi går från totalt 13 000 kvm manuellt lager på två ställen till 29 000 kvm och högautomatiserat, och räknar med att klara tio års tillväxt i det här lagret.

Vi räknar med att klara tio års tillväxt i det här lagret.

WMS-lösningen som Kicks valt är ElseWare från Else, samma lösning som koncernsyskonet Åhléns.

– Else har specialiserat sig på systemstöd för automatiserade lagerflöden, så det kändes som rätt lösning för oss. Sen är det ett lagom stort företag att samarbeta med, vi ville inte ha en systemjätte som leverantör. 

Förenklar hela flödet

Idag får Kicks butiker leveranser på flera olika sätt; direktleveranser från leverantörer, cross dock-flöden och egna leveranser. I det nya lagret är målet att konsolidera dessa.

Kicks flaggskeppsbutik i Gallerian, Stockholm.

– Leveranserna är delvis spretiga idag, nu får vi en samlad lösning där vi kan styra flödena helt på butikernas villkor, och underlätta påfyllnaden. Exempelvis kommer vi att införa leveranser där allt till en viss hyllsektion levereras i samma kartong. Det innebär också att vi enkelt kan flytta volymer mellan olika försäljningskanaler.

Det finns inte så många bra last mile-lösningar för att köra ut e-handelsleveranser från butik idag

Ett annat område man jobbar med är e-handel från butik, där Kicks idag har en click&collect-lösning i butikerna i Sverige och Finland, och snart även Norge. I framtiden hoppas man även kunna leverera sådana ordrar hem. 

– Det finns inte så många bra last mile-lösningar för att köra ut e-handelsleveranser från butik idag, men Foodora pilotar en sån tjänst just nu, och jag tror att det kommer att komma.

Tuff skönhetsmarknad

Skönhetsektorn har de senaste åren växt rejält online, inte minst genom rena e-handelsaktörer som Skincity och Lyko, men också apoteken är med och slåss om skönhetskakan. 

Kicks blir granne med flera koncernsyskon i Rosersberg; bl a Dustin, Skin City och Åhléns.

–  Det är väldigt tuff konkurrens. Men vi har vuxit starkt och med lönsamhet hela tiden, och är med och tävlar om e-handelskunderna på ett bra sätt redan idag, säger David Heeroma.

– Sen tror jag att kombinationen av att ha både butiker och e-handel är en stor styrka, som vi kommer att ha fördel av.

Att både valet av läge, WMS-system och automationslösning blev exakt samma som koncernsyskonet Åhléns är bara en tillfällighet.

–  Vi har en nära dialog och har haft otroligt stor nytta av att kunna diskutera de här frågorna med teamet på Åhléns, som ligger ungefär 1,5 år före oss i sin automationsresa. Men att valen blev snarlika är en tillfällighet, vi har utgått helt från vår egen verksamhet och våra behov, och det här var de bästa lösningarna för oss.

Av Hilda Hultén