Upphandlingen av Norrbotniabanans tunnel genom Fäbodberget och Ersmarksberget är klar och projektet tilldelas schweiziska Implenia. Nu kan arbetet fortsätta med viktiga delar av Norrbotniabanans sträcka mellan Umeå och Dåva.
Upphandlingsprocessen är nu i mål gällande Norrbotniabanans 1,6 km långa tunnel genom Fäbodberget och Ersmarksberget, där både spår-, service- och räddningstunnel ska anläggas. Målsättningen är att första sprängningarna kommer att ske under första halvan av barmarksäsongen.
– Ambitionen är att få en bra och genomtänkt start på projektet men vi vill samtidigt komma igång skyndsamt. Det är viktigt för oss att etableringen är klar och att tunneldrivningen är påbörjad i de två tunnelfronterna innan nästa vinterperiod då just klimatet försvårar starten, kommenterar Erik Storvall, projektledare vid Trafikverket.
Projektet tilldelas det schweiziska fastighets- och byggtjänstföretaget Implenia.
– Vi är mycket stolta över att ha blivit utvalda att genomföra projektet i Ersmarksberget. Detta betyder att Implenia återvänder tillbaka till Norr och denna gång ska vi stanna permanent. Vi ser också fram emot ett lika gott samarbete som vi har i våra andra projekt med Trafikverket, kommenterar Jiri T. Englén, vd för Implenia Sverige.