Regeringen kommer med flera förslag i budgetpropositionen för 2026 som fokuserar på att snabba på elektrifieringen. Bland annat förlängs klimatpremien som gör det billigare att köpa lätta och Klimatklivet förstärks med 1,5 miljarder för att hjälpa utbyggnaden av laddinfrastruktur.
Den ena av regeringens satsningar i budgetpropositionen är en förlängning av klimatpremien till lätta lastbilar under 2026. Utan en förlängning upphör möjligheten att söka stödet i oktober 2025. Istället föreslås en förlängning med två år, så att stödet kan sökas fram till 2027 och medel kan betalas ut under 2028.
I ett pressmeddelande skriver regeringen att ansökningstrycket för lätta ellastbilar har varit högt, därför föreslås stödet få ett tillskott på 700 miljoner kronor 2027 och 800 miljoner 2028.
En annan del är ett stort tillskott till Klimatklivet, ett stöd till fysiska investeringar som minskar utsläppen av växthusgaser. Under 2024 beviljades 1,5 miljarder kronor i stöd till ca 47 000 laddpunkter i Sverige. I budgetpropositionen för 2026 föreslås anslaget öka med 1,5 miljarder kronor 2026, till totalt ca 4,5 miljarder. Därefter beräknas anslaget öka med 1,5 miljarder även 2027 och 2028.
Samtidigt föreslås bemyndigandet höjas till 8 miljarder kronor.
Regeringen föreslår också att den tillfälliga skattefriheten för elektricitet av vissa fordon som infördes 1 juli 2023 ska göras permanent. Det gäller laddning av personbil klass I, lätt lastbil, motorcykel, moped eller cykel vid en laddningspunkt eller ett eluttag som tillhandahålls av arbetsgivaren i anslutning till arbetsplatsen.
– För att snabba på omställningen av transportsektorn är det helt centralt att vi sänker trösklarna för fler företag och hushåll att välja eldrivet. Med miljardsatsningar på Klimatklivet möjliggör vi ytterligare laddinfrastruktur över hela landet, och genom att förlänga klimatpremien till lätta ellastbilar skapar vi förutsättningar för fler utsläppsfria transporter. Att göra den skattefria laddelen vid arbetsplatsen permanent förstärks också incitamenten för eldrivna arbetsresor. Detta är klimatpolitik som gynnar tillväxt och konkurrenskraft, kommenterar klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.
Tung trafik bortglömd
Branschorganisationen Transportföretagen välkomnar förslagen, särskilt Klimatklivet och det förlängda stödet för ellastbilar. Men de saknar en riktad energiskattesänkning för el som används i tung yrkesmässig trafik.
– Vi har under en lång tid uppvaktat regeringen med ett förslag för att snabba på transportsektorns elektrifiering. I korthet går det ut på att införa en skattenedsättning för den el som används i utsläppsfria tunga fordon i yrkestrafik, så som elbussar och ellastbilar. En permanent energiskattelättnad är en rättvis och marknadsdriven stimulans som skulle sänka kostnader och förbättra den totala ägarkostnadskalkylen för företagen. Det är okomplicerat att genomföra, kostar jämförelsevis lite för staten och är förenligt med EU:s statsstödsregler, kommenterar Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen.