KRÖNIKA Dagens Logistiks nya krönikörer Mats Fischerström och Axel Lindgren resonerar kring vad som väntar framöver för e-handeln, blir det månne barkbröd?
Ur Dagens Logistik nr 3 2022 – nytt nummer ute nu!
Hur hamnade vi här? Bara för ett år sedan såg det ju så ljust ut. Pandemin började ebba ut och människor återvände till kontor och butiker. Nu är det krig och inflation, höga el- och bränslepriser, räntor som måste höjas för att dämpa inflationen. Många tänker kanske inte bara på e-handelns framtid utan ännu mer på hur framtiden som privatperson. Kommer jag få behålla jobbet? Hur dyra blir bolånen? Hur mycket kommer elen kosta i vinter?
Vad betyder då lågkonjunkturen för e-handeln? Helt klart kommer vårt konsumentbeteende förändras: Efter att vi har betalt våra räkningar har vi mindre kvar att handla för. Men detta innebär ju inte att vi bara köper 70% av den där dyra tröjan, vi köper helt enkelt en billigare tröja. Vi handlar annorlunda och letar lågpris aktivt.
Frågan är om e-handeln drabbas mer eller mindre av detta än den fysiska handeln. När vi har mindre pengar är det viktigare att jämföra priser, och det är ju lättast online. Man kan såklart jämföra online och sen åka till butiken som är billigast, men varför inte slutföra köpet direkt på nätet? Å andra sidan är lågpris ju mest förknippat med fysisk handel. När vi vill spara pengar så åker vi till Rusta och fyller bakluckan, vi går inte in på rusta.se
Men vad är det egentligen som det här handlar om? Det handlar nog inte bara om att vi har mindre pengar. Det är kanske främst att vi känner att vi har mindre pengar och är oroliga inför framtiden. Vi styr om vår konsumtion mot lågpris och avvaktar med sällanköp. Man vet ju aldrig vad som händer. Det är ju inte så att jag egentligen inte har råd att ”unna” mig något men nu känns det riktigt onödigt.
Att vi handlar mindre och mer mot lågpris är ju tyvärr dåliga nyheter för e-handeln. Men vad kan vi säga om det vi ändå faktiskt kommer handla på nätet, hur kommer vi till exempel vilja betala? Vi kan ju välja mellan att betala direkt eller vid någon senare tidpunkt. I allmänhet kan det ju kännas bra att inte betala förrän man har varan i handen. Men kanske vi inte vill riskera att det kommer en klump med betalningar mot slutet av månaden. Vi vill ha koll så att vi inte riskerar att hamna på minus. Det talar ju för att direktbetalning kommer bli mer populärt. Men, å andra sidan, kan det ju vara så att många inte kommer att ha tillräckligt med pengar att handla för men ändå vill handla. Eller måste handla.
Så långt betalning. Men den viktiga leveransupplevelsen då? Vi konsumenter har vant oss vid att sitta i soffan och klicka hem saker som sedan dyker upp utanför dörren. Nu kan detta komma att förändras. På samma sätt som vi letar lågprisprodukter kommer vi kanske bli mer prismedvetna kring leverans. Vill vi betala extra för snabb leverans, hemleverans eller miljövänlig leverans, eller blir det lyxgrejer vi nu inte kan unna oss? Kommer fraktfritt och hämta på ombud öka?? Frågorna är många… Så vad ser Mats&Axel mer i kristallkulan?
- Årets julklapp blir värmeljuset: Värme, ljus och mys och både billig och energisnål!
- Ved blir lika eftertraktat som nylonstrumpor och kaffe var under andra världskriget.
- Husägare kommer fälla träd på tomten för att ge de nya solcellerna maximal effekt.
- Ullared blir Sveriges populäraste resmål 2023 för romantiska get-aways.
- Mats&Axel levererar nya spaningar snabbare än ditt paket kommer till närmaste ombud.
Mats&Axel