Lastbilars körsträckor ökade under 2021

Enligt ny statistik från Trafikanalys ökade den totala körsträckan bland svenska fordon med 2 procent under 2021 jämfört med 2020. Tunga lastbilar var det fordonsslag där körsträckan ökade mest, med 4 procent. Därefter kommer lätta lastbilar med 3 procent.

Under 2021 ökade den totala körsträckan för både personbilar och lastbilar, jämfört med 2020. Personbilarna ökade med blygsamma 2 procent och ligger kvar under toppnoteringen 2019. Tunga lastbilar däremot ökade med 4 procent och lätta lastbilar med 3 procent.

Totalt körde tunga lastbilar 429 miljoner mil under året med en genomsnittlig körsträcka på 4 197 mil per år och lastbil. Sett till karosstyp stod timmerbilar för den absolut längsta genomsnittliga körsträckan på 9 909 mil. Därefter kommer dragfordon på 6 566 mil, utbytbara karosser och containers på 5 566 mil samt tankbilar på 5 682 mil.

Tabell. Total körsträcka och genomsnittlig körsträcka 2021 för olika fordonsslag samt förändring i procent från föregående år. Grafik Trafikanalys

De lätta lastbilarna utgörs framför allt av flak- och skåpbilar, som mest används som hantverks-/servicebil eller distributionsbil. De nådde upp till en total körsträcka om 969 miljoner mil och en genomsnittlig körsträcka på 1 389 mil.

”Den genomsnittliga körsträckan per lätt lastbil har ökat de två senaste åren och är nu längre än före pandemin. Under 2021 ökade körsträckan med 23 mil (2 procent)”, skriver Trafikanalys i rapporten.

Samtidigt har antalet lätta lastbilar i trafik ökat med 1 procent enligt statistiken.

I statistiken är det bara busstrafikens körsträcka som har minskat till 89 miljoner mil, 2 procent kortare jämfört med 2020. Under 2020 tappade busstrafiken hela 9 procent och den är nu nere på på samma nivå som 1999, när mätningarna startade. Den genomsnittliga körsträckan under 2021 var dock oförändrad på 4 973 mil per buss, eftersom antalet bussar har minskat med 3 procent.