E-handelsjättens Sverige-lansering har knappast varit problemfri. Nu visar en ny undersökning att var femte svensk bojkottar företaget och att mer än två tredjedelar av svenskarna inte påverkats alls av lanseringen.
E-handelsjätten lanserade sin svenska webbplats i oktober förra året och har sedan dess kämpat med en dåligt översatt hemsida och fackliga strider som resulterade i företagets första kollektivavtal på ett lager någonsin. Men de har också lockat 295 000 nya säljare till plattformen. Nu visar en ny undersökning gjord på uppdrag av teknikföretaget Qvik att mer än en femtedel (21,3 procent) av de svenska konsumenterna väljer att bojkotta nätbutiken för att gynna lokala företag. 14 procent uppgav också att de försöker handla i lokala butiker.
Undersökningen visar också att för mer än två tredjedelar (67,2 procent) av svenskarna har e-handelsjättens inträde på den svenska marknaden inte påverkat deras handlande över huvud taget, de har alltså inte handlat där alls. Företagets något lägre priser, stora urval och snabba leveranser till trots vänder sig många svenskar hellre till en lokal aktör.
– Som snabbast levererar Amazon produkter till konsumenter på en dag. Genom effektiv marknadsföring engagerar e-handelsjätten sina kunder och ser till att konsumenten inte ens tänker på att leta efter de produkter de vill ha någon annanstans. Enligt undersökningen som vi genomfört har företaget dock inte lyckats med detta i Sverige. E-handel har till stor del skett på lokal nivå i de nordiska länderna innan Amazon anlände: endast cirka 20 % av e-handeln i regionen har varit gränsöverskridande. Nästan en av fem av de som svarat på vår undersökning, eller 16,3 procent, hade provat Amazon en gång, men sedan återgått till att handla på de webbutiker som de tidigare hade handlat hos, kommenterar Jesse Vartiainen, chef för Qviks svenska verksamhet.

Finns potential
Priskonkurrensen lär ändå tilltala en stor del av svenskarna. Med i princip samma produkter som andra onlinebutiker i sortimentet och något lägre pris finns utrymme för företaget att ta mark.
– Vår undersökning visar att Amazon är ett lönsamt alternativ för prismedvetna svenska konsumenter. Mer än fyra av tio svenskar, eller 40,8 procent, betonar pris och lätthet i sin online-shopping, konstaterar Vartiainen.
Undersökningen visar att det också finns många svenskar som inte prioriterar lokal e-handel. 19 procent av de svarande vet inte vilka nätbutiker som är lokala och 18 procent är inte intresserade av att veta varifrån nätbutikerna kommer.

Om undersökningen
Teknikföretaget Qvik undersökte svenskarnas attityder till e-handel i Sverige genom en rikstäckande undersökning i mitten av mars. Den elektroniska undersökningen besvarades av 1000 personer i åldrarna 18-75 år. Hälften av respondenterna var män och hälften kvinnor, och urvalet representerar den svenska vuxna befolkningen. Felmarginalen för den elektroniska undersökningen är 3,1 procent. Undersökningen genomfördes av Bilendi, ett av de ledande företagen för undersökningstjänster i Norden.